Lite svar mm.
Först Virgo. Spindeln är en Lockespindel av nån sort, men det kanske du visste. Fjärilen är med största sannolikhet en hona av Silverstreckad pärlemorfjäril. Dom är luriga när man bara ser ovansidan. Flugan är nån blomfluga. Möjligen att jag har rätt art i diasamlingen men jag orkar inte leta just nu.
Hasse H. Visst skall du få en bild på en snabbvinge, faktiskt 2.

En Almsnabbvinge. Det finns 6 arter av snabbvingar i Sverige och 5 av dessa är ungefär likadana. Och heter likadant, Björk-, Ek-, Plommon-, Järnek- och Almsnabbvinge. Bruna på ovansidan, ibland med oranga fält, eksnabbvingen med blåa. Undersidan brun till grå med vitt band och röda kantfläckar. Fjärilarna flyger oftast runt värdväxten på hög höjd så man ser dom sällan. Bakvingarna har små utskott, om dom finns kvar.
Dom heter inte snabbvingar för inte, flykten är snabb liksom vingslagen. Resultatet ses på bilden, det är sällan man ser felfria exemplar. Särskilt i samlingarna, för det räcker med några sekunder i håven så ryker kanterna på vingarna. Fjärilarna tillhör högsommaren och hösten, börjar flyga omkring juli.
Sen har vi nedanstående krabat, Björnbärssnabbvingen.

Den tillsammans med Tosteblåvingen är dom första dagfjärilsarterna som kläcks på våren, ungefär i maj i södra delen av landet. Blåvingen kan komma på vingarna redan i april. Som ett gnistrande smycke virvlar den omkring bland fjolårslöven. Ett verkligt vårtecken för mig.
Upptäckte att jag hade dåligt med bildmaterial på den, detta är den bästa bilden. Den skiljer sig en hel del från andra snabbvingar, möjligen har den kommit hit från Nordamerika nån gång i forntiden, där finns visst nära släktingar.
Heter på "latin" Callophrys rubi. Kalos är vacker på latin, ophrys ögonbryn på grekiska. Tittar man på bilden ser man dom vita ögonbrynen, fast skall man vara ärlig så har alla snabbvingar vita ögonbryn, se översta bilden. Rubi av växtsläket Rubus. För den som undrar över Almsnabbvingens vetenskapliga namn så är det Strymonidia w-album. W-tecknet finns på bakvingen. Lite fjärilskunskap från amatörentomologen.