Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Blodigeln - en missgynnad art....
          Posse
          Inlägg 08-08-2003, 08:09
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2 137
          Medlem nr: 432

Jag tog mig en ordentlig och skön simtur strax efter solnedgången igårkväll. smile.gif
          När jag efteråt torkade mig såg jag en svart grej på huden nära vristen. Den påminde i form och storlek om ett sädeskorn och med en änden rakt in mot huden. Jag tog tag i det - det verkade inte direkt sitta fast - och i min handflata förvandlas det till en flera cm lång, trådsmal slingrande tingest som jag raskt kastade ut i sjön igen.

Trots min klart mogna ålder har jag aldrig tidigare funnit en igel på min kropp. Jag sökte nyss på webben för att se om de kan vara farliga på något sätt, men de tycks vara helt ofarliga. unsure.gif
          Istället kunde jag på sidan "Blodigel läsa: "Blodigeln har tagits med på den nationella rödlistan över hotade arter i Sverige då den bedöms vara en missgynnad art

Har ni råkat på några?

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Posse
          Inlägg 12-08-2003, 23:24
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 137
          Medlem nr: 432

CITAT (Gossen Ruda @ 12-08-2003, 21:03)
          Blodigeln är färggrann med band i olika färger, hästigeln som är mycket vanligare är helsvart. Angriper inte hästar, lever på insekter och snäckor. Iglar kan ta sig fram på land.

Efter lite vidare research har jag funnit detsamma... men att däremot "riktig" blodigel tycks kunna suga blod från hästar. Egendomligt om den som heter hästigel inte besvärar hästar, men däremot den som inte har 'häst' i namnet. huh.gif

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 06:01

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon