Mats: Jag skulle mycket gärna ta steget till Linux idag om jag ansåg det uppfyllde mina behov. Nu är det något år sedan jag hade RedHat Linux på min hemmamaskin (har provat andra distar också). Det jag störde mig mest på då var att man fortfarande var tvungen att hacka runt i en massa obegripliga konfigurationsfiler i systemet för att få nätverket och brandväggar att fungera. Kunde heller inte utnyttja mitt ljudkort fullt ut. USB-stödet var rena skämtet vilket betydde att min laserskrivare inte fungerade. Min parallellportsscanner, som jag använder relativt ofta, var ej kontaktbar.
Idag har jag Bluetooth i datorn, det vet jag inte om det finns full support för i Linux, men jag är tveksam med tanke på hur lång tid det tagit för USB att bli stabil i Linux.
Och sedan har vi detta med programvaror, mest näraliggande är det planerade inköpet av 3D Garden Composer. Det lär jag inte kunna hitta något liknande för Linux (motbevisa mig gärna!). Stödet för spel i Linux är fortfarande i sin linda jämfört med Windows. Programvaror för digital videoredigering i Linux är också ett stort frågetecken.
Dessutom är min fritid och min familj mer värd än att jag ska tillbringa oräkneliga antal timmar framför skärmen för att få systemet att fungera tillfredsställande med Linux när jag idag har en utmärkt och stabil plattform med Windows XP.
Nä, jag tycker att Linux forfarande gör sig bäst i serverapplikationer och i mjuka inbyggda system. På jobbet utvecklar vi produkter med inbyggd Linux och där är det utmärkt bra! Vi har också utvecklingsmiljöer i Linux, och vi är nöjda med det. Men inom desktop och hemmaPC segmentet har man fortfarande en bit kvar att vandra, även om det går framåt lite i taget. Jag tror kanske att desktop-maskiner på företag skulle kunna utrustas med Linux inom en snar framtid, men hemmaPC-burkar lär dröja ännu några år innan det slår igenom på allvar.
|