Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Hund i bilen, Varför litar inte lagen på djurägarna?
          Bettson
          Inlägg 06-07-2006, 13:50
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2 745
          Medlem nr: 882

Att en hund kan dö av värmeslag i bilen vet väl de allra flesta. Men att därifrån gå till att hund inte får förvaras i bil utan bara transporteras då tror jag nog att något gått snett, som inte är till hundens bästa.

När man är på semester tex. BIlen kan vara en trygghet där hunden känner sig hemma. De flesta bilar har ju luftkonditionering idag. Att sätta ut en gammal hund om har svårt att klara värmen i en sval luftkonditionerad bil som står i skuggan under den varmaste tiden på dagen kan ju höja komforten för hunden jättemycket. Men si står bilen stilla så är jag en lagbrytare. Det gäller att köra då.

Eller när tävlings och och jaktfolk är ute med sina hundar.

Tex så försöker i alla fall våra jägare att se till att inte jakthundarna går för hårt. Dvs, inte varje drev. Högt två drev per dag med vila emellan. Den bästa eftersökshunden sparas och går bara ett drev för att orka med ett eventuellt eftersök.

Är det kallt så varmkörs bilarna lite mellan varje drev. Hundarna torkas och man sätter på dom täcke och ger torrt liggunderlag i bilen så att de inte skall fara illa. Det brukar vara en väska med torra handukar och filtar med.

Lika så mat och energidryck.

Men att låta hunden vila under sådana förutsättningar två timmar mellan sina arbetspass i bilen då är hundägaren en lagbrytare.

HUnden skall bindas utanför bilen och inte i kopplet utan i löplina. Vem farao har en löplina monterad mitt i skogen på ett tjugotal ställen. På fråga till berörd djurskyddsmyndighet angående detta så blev jag mer än förvånad.

Jag frågade tex om inte hunden for mera illa av att sitta svettig och blöt i skogen i två timmar i tio graders kyla än att ligga torrt och vamt i en bil med mat och vatten.

Svaret blev att lagen inte täckte just den situationen men om man resonerade i någon slags generalklausul så borde hundägaren åka hem efter första drevet och ifall hans hund inte skulle jaga förrän andra drevet så skulle han inte ansluta till jakten förrän då.

Nu gäller ju den här lagen inte bara jakthundar utan alla som reser och tävlar med sina hundar gör ju samma lagbrott.

Vad jag har härt bakvägen så skulle visst någon beteendevetare på hund anse att detta var det bästa för hunden. Men att det finns folk som verkligen sköter om sina hundar och har omdöme om vad som är det bästa för hunden, det kännde han inte till.

Förmodligen är det väl som med förslaget på koppeltvång i hela Malmö. Man har väl hittat någon idiot som använt bilen som stadigvarande bostad åt sin hund och då skall alla hundägare och hundar straffas.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Ramoth
          Inlägg 06-07-2006, 14:02
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 556
          Medlem nr: 7 452

Ännu ett av Djurskyddsmyndighetens välgenomtänkta och verklighetsförankrade idéer?

Citera

Inlägg i den här tråden
          Bettson   Hund i bilen   06-07-2006, 13:50
          KURT   Lagen säger bara att man inte får förvara djur i b...   07-07-2006, 08:14
          Bettson   Då föreslår jar att du gör samma s...   07-07-2006, 08:51
          Lars-Olof Arvids   Morgonnyheterna i TV4 påstår nu att det är tillåte...   11-07-2006, 07:17
          Rossi   Men luftkonditioneringen funkar ju...   11-07-2006, 07:35
          Rossi   Visst är det så. Helt korrekt tyck...   11-07-2006, 07:37
          LadyG   Men luftkonditioneringen funkar ju inte när bilen...   11-07-2006, 09:10
          Rossi   Men luftkonditioneringen funkar ju inte när bilen...   11-07-2006, 09:11
          Bettson   Men luftkonditioneringen funkar ju inte när bilen...   11-07-2006, 09:12
          KURT   Det blir lätt över 25 grader i bilen även om det b...   11-07-2006, 09:22
          Bettson   Så på vintern när hunden behöver v...   11-07-2006, 09:33
          Rossi   Så på vintern när hunden behöver vila mellan ett ...   11-07-2006, 09:43
          Rossi   Men luftkonditioneringen funkar ju inte när bilen...   11-07-2006, 09:46
          Bettson   Men luftkonditioneringen funkar ju inte när bilen...   11-07-2006, 10:53
          marskattan   Nu vet jag att lagen inte är flexibel men jag tyck...   11-07-2006, 11:56
          Rossi   Jag önskar också att i princip alla lagar vore me...   11-07-2006, 12:04
          Bettson   Lagen är inte flexibel alls. Då får tranpsortera...   11-07-2006, 13:12
          Anki på Öland   Den nya s.k. Djurskyddsmyndigheten har väl inte gj...   11-07-2006, 22:04

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-09-2025, 01:21

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon