Att en hund kan dö av värmeslag i bilen vet väl de allra flesta. Men att därifrån gå till att hund inte får förvaras i bil utan bara transporteras då tror jag nog att något gått snett, som inte är till hundens bästa.
När man är på semester tex. BIlen kan vara en trygghet där hunden känner sig hemma. De flesta bilar har ju luftkonditionering idag. Att sätta ut en gammal hund om har svårt att klara värmen i en sval luftkonditionerad bil som står i skuggan under den varmaste tiden på dagen kan ju höja komforten för hunden jättemycket. Men si står bilen stilla så är jag en lagbrytare. Det gäller att köra då.
Eller när tävlings och och jaktfolk är ute med sina hundar.
Tex så försöker i alla fall våra jägare att se till att inte jakthundarna går för hårt. Dvs, inte varje drev. Högt två drev per dag med vila emellan. Den bästa eftersökshunden sparas och går bara ett drev för att orka med ett eventuellt eftersök.
Är det kallt så varmkörs bilarna lite mellan varje drev. Hundarna torkas och man sätter på dom täcke och ger torrt liggunderlag i bilen så att de inte skall fara illa. Det brukar vara en väska med torra handukar och filtar med.
Lika så mat och energidryck.
Men att låta hunden vila under sådana förutsättningar två timmar mellan sina arbetspass i bilen då är hundägaren en lagbrytare.
HUnden skall bindas utanför bilen och inte i kopplet utan i löplina. Vem farao har en löplina monterad mitt i skogen på ett tjugotal ställen. På fråga till berörd djurskyddsmyndighet angående detta så blev jag mer än förvånad.
Jag frågade tex om inte hunden for mera illa av att sitta svettig och blöt i skogen i två timmar i tio graders kyla än att ligga torrt och vamt i en bil med mat och vatten.
Svaret blev att lagen inte täckte just den situationen men om man resonerade i någon slags generalklausul så borde hundägaren åka hem efter första drevet och ifall hans hund inte skulle jaga förrän andra drevet så skulle han inte ansluta till jakten förrän då.
Nu gäller ju den här lagen inte bara jakthundar utan alla som reser och tävlar med sina hundar gör ju samma lagbrott.
Vad jag har härt bakvägen så skulle visst någon beteendevetare på hund anse att detta var det bästa för hunden. Men att det finns folk som verkligen sköter om sina hundar och har omdöme om vad som är det bästa för hunden, det kännde han inte till.
Förmodligen är det väl som med förslaget på koppeltvång i hela Malmö. Man har väl hittat någon idiot som använt bilen som stadigvarande bostad åt sin hund och då skall alla hundägare och hundar straffas.