Vet inte om det var fallet för dig men för egen del så har jag insett att jag tidigare har vattnat alldelles förlite när jag vattnat. Det känns som att man ofta måste man vattna 10 ggr mer än vad man tycker borde räcka så vad jag har börjat gjort nu är att sätta vattenspridaren som får gå minst 2-3 timmar på varje ställe. Köpte en regnmätare som jag började använda vid gräsvattning för att se hur mycket vatten gräset egentligen fick och då insåg jag att min vanliga vattning inte alls räckte långt om man ser till rekomenderad vattning(minst 10-20 mm har jag läst).
Hursom, vet ju inte hur det är i ditt fall men när det är så här varmt dunstar ju vattnet rätt snabbt så ska jorden bli riktigt blöt på djupet kan jag tänka mig att det kräver lång vattning. Låter ju lite konstigt om vattnet skulle ha runnit rakt igenom det torra men ändå kunnat vattna rötterna längst ner. Många växter har ju rötter på flerställen och då bör ju all jord bli blöt när man vattnar. MEn jag är egentligen inte nå kunnig på området, finns säkert många fler o bättre "vattningsexperter"