Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Bittra gurkor, Vad kan man göra med dem?
          Merlin
          Inlägg 09-07-2006, 12:55
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 046
          Medlem nr: 6 984

Usch! Alla gurkor i växthuset är bittra - och då menar jag verkligen det! Jag tror att de har befruktats eller så är det nåt fel på sorten. jag skördar de som smågurkor men det hjälper inte sad.gif .... Vad gör ni med era gurkor när de är bittra? Går de att använda som ättiksgurkor eller i pickles (försvinner den beska smaken då?)

--------------------
          Vänta inte på mirakel. Du är själv ett mirakel.
          Henry Miller (1891-1980)

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Christa
          Inlägg 10-07-2006, 06:34
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem nr: 6 894

Det brukar finnas ett telefonnummer på fröpåsar man köper dit man kan ringa och ställa frågor. De har hortonomer anställda som kan svara på det mesta. Det är också bra om de får veta vilka problem som uppstår och ev komplettera texten på påsarna eller ibland ta bort någon sort. Sedan jag kom på detta så ringer jag i första hand till fröfirman vad jag än vill fråga om när det gäller odlingen och oftast får jag ett bra svar.

Jag fick själv halva skörden förstörd genom bittra gurkor första året jag hade växthus. Taggiga var de också. Jag hade fått plantorna av en granne och jag visste ingenting om sådant då. Sedan dess köper jag bara frön från sk f1 hybrider (har för mig att siffran alltid är 1 men är inte säker). Det står ofta "bitterfria" också. Då slipper man att få en massa frön i gurkorna också. Plantor som säljs i handeln brukar alltid vara bitterfria också.

Tråkigt med din skörd men jag känner inte till något sätt att bli av med bitterheten. Kanske någon annan gör det. Får du inget svar här eller hos Weibulls så kan du ju söka genom någon sökmotor på hela Internet.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 19-06-2025, 18:21

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon