Medlem
Antal inlägg: 3 778
Medlem nr: 6 894
Jag brukar gräva försiktigt med handen i jorden under plantan och kolla om potatisarna är tillräckligt stora. Har jag få plantor som i år så nallar jag några potatisar här och där och låter plantorna växa vidare. Kan vara lite marigt bara att hålla reda på var man varit och nallat.
Potatisen kan ligga kvar i jorden tills det börjat bli frost om nätterna. De knölar som man vill ha till utsäde nästa år ligger bäst där. Dock måste man snabbt ta bort blasten om det kommer bladmögel på den. Om sporerna från bladmögel hamnar i jorden så drabbas många sorter av brunröta och då är potatisen förstörd. Det blir stora gråa fläckar på baksidan av bladen och man ser hur fler och fler blad angrips för varje dag. Efter att blasten är borta så slutar emellertid potatisen att växa så det gäller att få ner den i tid på våren så att de hunnit bli tillräckligt stora när bladmöglet kommer. Det brukar ske i slutet av juli när det är varmt och hög luftfuktighet. Jag brukar kompostera de angripna bladen i en kompost som jag bara använder till perennerlanden. Vet inte om sporerna överlever i komposten men jag har gjort så för säkerhets skull.