Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Bittra gurkor, Vad kan man göra med dem?
          Merlin
          Inlägg 09-07-2006, 12:55
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 046
          Medlem nr: 6 984

Usch! Alla gurkor i växthuset är bittra - och då menar jag verkligen det! Jag tror att de har befruktats eller så är det nåt fel på sorten. jag skördar de som smågurkor men det hjälper inte sad.gif .... Vad gör ni med era gurkor när de är bittra? Går de att använda som ättiksgurkor eller i pickles (försvinner den beska smaken då?)

--------------------
          Vänta inte på mirakel. Du är själv ett mirakel.
          Henry Miller (1891-1980)

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Eva 33c
          Inlägg 10-07-2006, 10:59
          Länk hit: #2

Gäster

CITAT
          Fast många gurksorter måste befruktas annars blir det inga gurkor det är bara de få partenocarpa sorterna som kan bilda frukt utan pollinering.

Gurkodling är lite av ett mysterium för mig. Men i de flesta odlinghandböcker jag har ( bla en skriven av Nils Åkerstedt) uppmanas man att ta bort hanblommorna när man odlar slanggurka (inte druvgurka) för att undvika befruktning som gör gurkorna bittra eller av sämre kvalitet. Jag har förstått det som så att slanggurkor utvecklar frukt utan befruktning, dock kommer frukterna inte att innehålla frön, som ju är en fördel ur odlarens synpunkt men en nackdel för gurkan som då inte kommer att kunna föröka sig! smile.gif En "dålig" befruktning kan säkert resultera i ojämna gurkor som Merlin beskriver.
          Nya F1 hybrider ger bara honblommor och är därför bitterfria eftersom de inte kan bli befruktade. Jag har odlat flera av dessa sorter och de ger gurkor från första blomman. De är också mycket tidigare än de andra.
          Sen finns det en del gurkor som hamnar mitt emellan slang- och druvgurkor. Som suyo-long mfl. Jag har aldrig tagit bort några hanblommor från dessa men de blir aldrig bittra.
          Men jag har aldrig lyckats få riktig klarhet i gurkornas hemliga liv. Druvgurkor måste befruktas för att ge frukt, de parthenocarpa sorterna betyder, om jag förstått det rätt "självbefruktende" de behöver alltså inga insketer till hjälp men måste fortfarande ha en befruktning.
          Det vore roligt att få en rejäl utredning av ämnet.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 29-06-2025, 16:46

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon