Det finns 3 typer av gurka (vilket många inte fattat, tyvärr står det felaktigheter även i trädgårdsböcker) och de F1 hybrider som det står 100% feminina på betyder inte att de är partenocarpa många av dem måste också befruktas = man måste så hela påsen med frö det ligger ofta frö till en pollinerare också i påsen.
Dessa 3 typer av gurkor finns det
Monoecious- vanlig gurka, har både han och honblommor, kräver pollinering, många gamla gurksorter är av denna typ.
Gynoecious- 100% feminin (står det på fröpåsarna, det är F1 hybrider), man har förädlat gurkan så den nästan sätter enbart honblommor MEN växten kräver ofta fortfarande pollinering för att det ska bli frukt, så i fröpåsarna brukar man lägga ner några frön även till en sort som sätter en hel del hanblommor som kan funka som pollinerare (eller så är sorten inte riktigt 100% feminin och det dyker upp några enstaka hanblommor ibland som kan fungera som pollinerare). (Alltså bör man så hela påsen och plantera alla plantorna för att man ska vara säker på att få med pollineraren, en orsak till att jag inte köper denna typ jag har inte plats för mer än 1-2 gurkplantor). Ex. Passandra F1 säljs som 100% feminin som jag har testat och för att se om den gett frukt utan pollinering och det gör den definitivt inte det var inte förren jag tog pollen från lemon som frukterna började utvecklas.
Parthenocarp- kraftigt förädlad typ av gurka som yrkesodlarna använder den sätter frukt utan befruktning, sorterna kräver ofta varmväxthus, gurkorna är helt kärnlösa. (partenocarpa gurkor som blir pollinerade kan bli bittra i smaken och får fel utseende ifall man ska hålla kvalitetsreglerna i handeln). Några få partenocarpa sorter går dock även att hitta som hobbyodlare.
--------------------
Mvh Åsa
Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
|