Jag reste runt i Skåne i somras och besökte örtagårdar. Inriktade mig på att samla sticklingar av så många myntasorter som möjligt.
Det finns många fler än peppar-, krus- och grönmyntan. Rosenmynta, äppelmynta, marockansk mynta, ingefäramynta, citron- och apelsinmynta, kostermynta... och flera myntor finns i brokbladig och grön version.
Blomningen är uppseendeväckande. Äppelmyntan hos mig är nu 1,5 meter hög och har vita långa blomstnglar som fjärilarna verkar sova på. Rosenmyntan har starkt rosa blommor medan andra har blå och lila blom.
Jag använder ofta mynta i örtkryddblandningar och tycker bäst om när man blandar örtkryddor med varandra. De blankbladiga tycker jag är bäst. Den brokbladiga pepparmyntan har mindre beska än den gröna och den använder jag såväl till pasta som sill. Ingefäramyntan är också mycket användbar, liksom apelsin- och citronmyntan. Grönmyntan är jag inte lika förtjust i, tycker den lätt blir besk.
Nu har jag vissa sticklingar på uppväxt i krukor, men sedan gäller att de placeras så långt bort från varandra som mökjligt så att inte allt blandas och blir samma...
--------------------
|