Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Snäckor, ... i massor
          Gurkan
          Inlägg 26-04-2006, 13:37
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 922
          Medlem nr: 3 722

Jag gick förbi en buske i trädgården igår ... såg en snäcka, plockade den och trampade på den som vanligt ... tittade en gång till i busken ... såg en till ... och en till ... och ... på 10 minuter hade jag plockat så många att det gott och väl täckte botten i en stor hink. Detta var på en buske. sad.gif

Flyttade en liten rishög häromdan ... det rasslade ut såna otroliga mängder snäckor så jag bara suckade ... fick räfsa ihop dem i en stor hög och forsla bort dem.

Det är vanliga små snäckor, med brunt och beige strimmigt skal, 1-2 cm stora och det kryllar verkligen av dem överallt.

Vad gör man och framför allt ... vad gör dom ?? kommer dom att äta upp allt jag har i sommar ?

--------------------
          Hannasgården utanför Hammenhög, i Hjärtat av Österlen.
          Café - Gårdsbutik - Plantskola - Trädgård
          Hannasgarden.se

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          amaira
          Inlägg 11-07-2006, 09:28
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 6 105
          Medlem nr: 3 398

Men det beror på vilka snäckor! Mina vinbergssnäckor ger sig på stjälkarna på vissa växter, exempelvis tagetes, tomater, dahlia.

Lundsnäckorna ska visst kunna göra skada ibland har jag hört - fast inte mina.

De gula och brunvitrandiga trädgårdssnäckorna har som sagt aldrig skadat något i min trädgård!

Sedan finns de gula och brunvitrandiga parksnäckorna som inte finns hos mig. Hur de äter vet jag inte alls. De skiljs från trädgårdssnäckorna genom lite större storlek och brun "läpp" istället för ljus.

"Läpp" kallas den nedersta delen av skalet som kantar själva öppningen av huset.

Och så finns det ännu flera snäckor, men av mindre sort. Störst är vinbergssnäckan när den är fullvuxen, vilket tar några år.

--------------------
          Zon 3, Mälaröarna utanför Stockholm. Fotoblog

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 31-07-2025, 01:40

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon