CITAT (marskattan @ 11-07-2006, 12:56)
Nu vet jag att lagen inte är flexibel men jag tycker det hade varit önskvärt i detta fallet.
Personligen tycker jag det är mer djurplågeri att låta sin hund vara ensam hemma i 9-10 timmar än att låta den sitta 2 timmar i en bil mellan två jaktpass.
Jag önskar också att i princip alla lagar vore mer flexibla men det är en utopi - allting kan inte täckas in.
Det är inte bra för hunden att vara ensam hemma så många timmar men att sitta i en kanske 45-50 grader het bil i två timmar tror jag är ännu värre. (Om man måste välja mellan pest och kolera.) Det blir ju givetvis en helt annan sak om det är 20 grader i bilen.
Tyvärr går det ju inte att utforma lagar med många undantag och förbehåll. "Är det 20 grader i bilen får hunden sitta där i si och så många minuter. Är det 30 grader i bilen ....", " Är det en långhårig hund ...", "Är det en gammal hund ...." etc. etc.
Man får använda sitt sunda förnuft. Sen säger det sig självt att man inte kan fråga någon som har till uppgift att följa lagen om det är OK att bryta mot lagen även om det är till hundens bästa. Personen i fråga hade begått tjänstefel om man sagt att det vore OK. Men visst kan det bli tokigt ibland.