CITAT (marskattan @ 11-07-2006, 12:56)
Nu vet jag att lagen inte är flexibel men jag tycker det hade varit önskvärt i detta fallet.
Personligen tycker jag det är mer djurplågeri att låta sin hund vara ensam hemma i 9-10 timmar än att låta den sitta 2 timmar i en bil mellan två jaktpass.
Lagen är inte flexibel alls.
Då får tranpsortera hund i bilen hur varmt det än är. Tex gammal bil utan luftkonditionering.
Du måste ha särksilt tillstånd att transportera hund ifall du ofta besöker tävling eller utställning. Då finns det extra häga krav för att då räknas det som komersiell verksamhet. De enda som fått undantag från detta är Polisen eftersom deras bilar skulle bli för dyra att bygga om.
Att förvar hund i bil för du inte göra alls om temperaturen överstiger 25+ eller 5-. Vad lagen inte säger är om det är temperaturen i bilen eller om det är yttertemperaturen. Att man inte skall ha hund i bilen om det är över 25+ motsätter jag mig inte alls. Antingen man kör eller står stilla. OM det är bilens temperatur man är ute efter.
Däremot får du förvara hunden en timme i bil om temperaturen inte överstiger 25+ eller understiger 5-. Det jag vänder mig emot är just den strikta tidsgränsen 1 timme.
Varför skall inte en hund kunna få den vila den behöver mellan två arbetspass. Varför skall man inte kunna ha tillfällig förvaring under resa. Tex. på semester där man behöver gå in och äta någonstans.
Eller när man åker och hälsar på släktingar som man inte får ta in hunden hos.
Eller när man är på tävling och har flera hundar att växla mellan. Eller att hunden tycker att miljön är så stökig att den lättare kopplar av i bilen.
Eller att man är ute och åker och på vägen hem så insjuknar en familjemedlem och man är tvungen att uppsöka sjukhus. Enligt den stelbenta djurskyddsmyndigheten så skall man planera sådant och lämna hunden hemma med tillsyn eller djurpensionat eller helt enkelt stanna hemma. Som vilken normal hundägare som helst så lämnar man hunden i bilen om det inte finns risk för värmeslag. Man går dessutom ut till bilen och rastar hunden med jämna mellanrum. Om det skulle vara varmt så tar man turer och vakta hunen utanför bilen. Fast varför skall man ha turer om temperaturen är 8+ bara för att någon idiot på djurksyddsmyndigheten anser att hunden inte får sitta i bilen mer än en timme oavsett om den far illa eller ej.
Lagen är fruktansvärt illa skriven. Den kom till för att man hittat någon idiot som använt sin bil som permanent bostad för sin hund. Hur många gör det? Och vilken typ av människor är det? Jo sådana som varken skulle tillåtas ha barn eller hund.
Så i lilla Sverige måste vi då stifta lagar co h förbjuda ALLA husnägare att ha hunden i bil mer än en timme oavsett vad.
Det gör att man inskränker de aktiva hundägare som är rädda om sina hundar och som aktiverar dom ordentligt för att de skall ha ett bra hundliv.
Jag trycker personligen att det är mindre synd om en jakthund som får sitta två timmar i en bil, än en vovve som bara får ligga inne i en lägenhet och bara får komma ut på kissrunda och aldrig blir aktiverad och få utlopp för sina naturliga instinkter.
En aktiv jobbande hund är en lycklig hund. Varför skall man inskränka på det genom en illa arbetad lag som inte täcker verkligheten.