Traditionellt sett har ju odling varit något som nästan alla människor ägnat sig åt. Förmodligen har det redan tidigt funnits viss uppdelning, det är inte så lätt att släpa timmer/slå med lie, om man är gravid antar jag.
(däremot jobbade såklart kvinnor hårt även på fälten förr, och gör så fortfarande i många delar av världen, hårdare än män ofta)
Men hur det ser ut idag har jag egentligen inte tänkt på. Men nog är det kanske så att kvinnor är mer intresserade av blommor och män mer intresserade av potatisar? Dessutom verkar en del män lägga prestige i att ha så flådig maskin som möjligt när han klipper gräsmattan, men, det sorterar jag inte in under trädgårdsintresse utan snarare något slags självhävdelsebehov
Gissar att våra sociala roller och konstruktioner måste spela in, vore underligt annat. Sådant kan dock ändras under historiens gång, samt skilja mellan kulturer. För 100 år sedan var hästen mannens bästa vän och arbetsredskap. Idag är det mestadels kvinnor som ägnar sig åt hästar.
Själv ägnar jag mig åt kryddväxter, tomat, gurka, potatis och äpplen. Samt en del perenna blommor, varav de flesta nog kan ätas. Mitt fokus ligger definitivt på det ätbara.
Kan ju tillägga att jag inte stör mig speciellt mycket på 'ogräs', det får växa ungefär som det vill. Pallkragarna skyddar mot en del.
Tillämpar en darwinistisk trädgårdsfilosofi som går ut på att de plantor som inte klarar att dräpa ogräset får skylla sig själva.