Tror att det är gamla roller som ligger kvar. Det tar några generationer att bryta sådant. Förr var trädgårdsmästare män, kvinnor var ju hemma och födde barn (stereotypt sagt). Trädgårdar förr var dessutom ofta dominerade av träd (rätta mig om jag har fel) som traditionellt varit ett manligt område. Att män är mer linslöss eller ser mer förtroendeingivande ut, det tror jag inte stämmer. En generell uppfattning om nyhetsläsare är att män under 30 alls inte kan läsa nyheter i TV, medan kvinnor klarar det efter de fyllt 20. (Fast då ska ju kvinnorna helst se rätt "snygga" ut :/ ) Och vid alla medieutbildningar är kvinnor i klar dominans.
Däremot vet jag att det har sagts att i nyhets- och debattprogram i TV så brukar det finnas behov att ringa in folk med kort varsel. SVT försöker ha lika många kvinnor som män, men det är tydligen väldigt svårt. Dels är ju de flesta höga företagare, debattörer, professorer osv män (vilket inte är SVTs fel), dels så brukar uppringda kvinnor mycket mer sällan tacka ja än männen. Varför kan diskuteras. Antar att det kanske är svårare för kvinnor att kasta sig på första bästa tåg till Stockholm, då de har mer ansvar för familj osv.
För att återgå till ämnet, jag har ibland 'avslöjat' på arbetsplatser osv att jag tycker om att odla diverse kryddväxter, dricka 'konstiga' teer osv. Det har fått både män och kvinnor att, tja, höja på ögonbrynen. Eftersom jag är en orakad jeanskille så förväntas det inte att jag ska hålla på med sådant verkar det som. Att odla potatis däremot, det ses som mer "naturligt".
--------------------
zon2.5
|