Jodå, "allt" står nog i böcker. Men man behöver veta vilka böcker som finns och vilka som passar just för en själv. Jag rekommenderar 3 böcker, som du dessutom kan finna på biblioteket.
En mycket enkelt nybörjarbok är Peller Holmbergs
Vanliga vilda växter till mat, krydda, hälsa och medicin.Nästa bok blir Inger Ingmanssons "Kan man äta sånt?" Och Peter Källmans "Vilda växter som mat & medicin".

Det är tre bra och seriösa böcker av kunniga författare - bland en uppsjö av bra och seriösa böcker i ämnena.
Vad använder jag själv? Nate/våtarv stoppar jag i både mig själv och mina husdjur (möss och undulat) som älskar det. Nate är ett vanligt ogräs i rabatterna, och är dessutom mycket nyttigt med en bra aminosyrasammansättning. Innehållet av samtliga livsviktiga aminosyror överstiger vad som krävs av ett fullvärdigt kostprotein.
Jag är lat och äter det som det är. Men det går lika bra att använda det i matlagningen som vilken grönsak som helst, eller ha det i teer.
Svinmålla är ett annat fint och mycket gott ogräs som det är säsong på nu

. Används som spenat.
Till teer använder jag själv främst snärjmåra, det är min favorit. Sedan smaksätter jag den med mynta, svarta vinbärsblad, anisisop, eller citronmeliss, allt efter humör.
Hallonblad är bra tee-utfyllnad.
Nej, jag använder inte mina växter som medicin, utan som kosttillskott, hälsoteer, och "nyttigheter". Trivs med att kunna vara ute i naturen och "stoppa-i-munnen" om jag vill.
Och, givetvis,
veta vad jag
inte ska stoppa i munnen! För en del dödar är gruvligare än andra

.