Jaha du, svårt att vara på. Men hundar är ju så individuella.
Det som var räddningen för oss var att vi knallade iväg på valpkurs när hon var sexton veckor. Under erfaren instruktör så började vi en ganska hård dressyrutbildning redan då. Det kan ju låta som rena djurplågerienheten men.... Vi hade en erfaren instruktör som hela tiden talade om hur långt vi kunde gå. Och det var mycket längre än vad vi själva trodde.
Hon hade som unghund så otroligt mycket energi och allt vad hon gjorde skulle gå i tvåhundrakilometer i timmen. Skulle hon fatta beslut så fick hon ju mycket kortare tid på sig än alla andra, eftersom hennes energinivå var så hög. Och sannolikheten att hon då med " lite erfarenhet" i bakgrunden skulle fatta fel beslut var ju så mycket större.
Skkulle vi börja fostra henne vid 8-11 månaders ålder som många gör så hade vi haft så stora problem med henne att vi inte kunnat ha henne kvar. Det fanns inget att välja på.
Därför ..... få men fasta regler. 575% konsekvens. VI präglade henne väldigt hårt så att hon inte behöver fatta så många beslut själv.
Ett sällsynt stort behov av aktivering fanns förstås, men man får inte glömma den viktiga träningen att kunna slappna av också.
Jag vet inte om jag törs säga att hon levde rövare till hon var åtta månader. Sedan var hon mera normal-livlig för unghund och numera vid fjorton månaders ålder är hon ett energiknippe som är så jobb-villig att det är en glädje att se. Du skullle se inkallningen. OCh hela attityden, "vad ska vi göra nu? Vad vill ni att jag skall göra?" Jag tycker det här är jättekul , husse!
Det blir ju en alla tiders arbetshund om man lyckas kanalisera deras energi till arbete. Så se det som en tillgång du fått.

Det gäller bara att orka förvalta den.
Fast du skulle se mig när jag kom underfund med att hon käkat upp mitt superlilla USB-minne som jag bland annat har adressbok, kalender och banklegitimationer på. Som tur är så kom hon aldrig på idéen att gå till banken.
Se det som en sällsynt tillgång du fått att förvalta, som kan bli en riktig toppenhund. OCh när han tappar tänder så kanske han inte tuggar alls för att han har ont.
Tuggben, motion och hjärnjumpa rekommenderas