Full version: Här är han
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Leia
3 veckor gammal:

wub.gif wub.gif wub.gif
Biggan_
Åh, en sån söt lunkentuss! wub.gif wub.gif wub.gif
Reserv
tongue.gif han ser ut som en liten bäverunge rolleyes.gif wub.gif Men alla djur bäbisar är juh gudomligt underbara, vilken liten nallebjörn, kommer bli en stilig vofsing wub.gif
Leia
Fniss, många tycker att han ser ut som en hamster eller ett marsvin!

Ska bli roligt att få nya bilder på honom. Han är ju 5 veckor nu och uppfödaren har lovat nya bilder.
Tecknen breder tydligen ut sig ända upp mot närmare året, så det ska bli spännande att se hur han kommer att se ut i slutändan! wub.gif

Jobbigt att han bor så långt bort så att man inte bara kan kvista över och hälsa på...... Fast det förståss, Felix matte tycker nog bara att det är ett stenkast med typ 4 timmars enkelresa laugh.gif
Gillan
Men, va,...vad ska man säga ohmy.gif
Dom är ju alldeles bedårande, jag vill ju ha wub.gif

Mitt ena barnbarn har en sån där sötnos och jag är
helförälskad wub.gif

Men helt krasst så är det ju tur att man känner sig själv lite grann
och inte går och skaffar ett djur bara för att det är sött att
titta på. Man ska ju faktiskt ta hand om det också tongue.gif . Och
det är inte jag rätt person till tyvärr. (lite för lat)
Susanna
Jösses så söt! Vad är han för ras?
yenny
Jisses va söt han var då wub.gif wub.gif

Jag undrar också vad det är för ras?
Leia
Han är en Finsk Lapphund! wub.gif
Reserv
Den 28:e juni ska en vän till mig hämta sin lille gosse av samma ras.....men jag gillar nog färgerna bättre på din vovve Leia wub.gif
Här är min väns lilla godbit:
Susanna
Då va man såld på en ras till då! Helt underbar! wub.gif wub.gif wub.gif
Gillan
Så här ser mitt barnbarns vovsing ut. Visst är han söt wub.gif [IMG]

Reserv
Åh jädrar Gillan.....det är juh just sådär jag vill att dom ska se ut wub.gif wub.gif wub.gif
Whiskuchi
Ser ut som en liten björn!! wub.gif
Gillan
CITAT (Reserv @ 14-06-2006, 20:25)
Åh jädrar Gillan.....det är juh just sådär jag vill att dom ska se ut wub.gif wub.gif wub.gif

Varför tror du att jag är förälskad wub.gif
Som tur är så nöjer jag mig med att låna honom
samtidigt som jag lånar tjejen tongue.gif wub.gif
Kathy
CITAT (Leia @ 14-06-2006, 13:43)

Jösses!!! wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif
Anki på Öland
Så härligt söta alla "nallarna" är - både stora och små!!!
Anki
Leia
CITAT (Reserv @ 14-06-2006, 18:36)

wub.gif wub.gif wub.gif

wub.gif wub.gif wub.gif

Vad fina de var! wub.gif
Ophelia
Muffetuffetullegull wub.gif
Leia
CITAT (Ophelia @ 15-06-2006, 20:20)
Muffetuffetullegull wub.gif

laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Leia
6 veckor:

wub.gif wub.gif wub.gif
pejori
wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif
ooo..så gullig wub.gif wub.gif
Biggan_
Han ser pigg och fin ut, och bara så söööööt wub.gif wub.gif wub.gif
Leia
Dino 8 veckor wub.gif :

Max och Dino bekantar sig:

Vid 8 veckor påminner han om en fjällräv biggrin.gif wub.gif :

Sambon och jag känner att han egentligen är en "Leo" nu när vi har lär känna honom... Men Max vägrar. "Dino" var ju hans förslag, så vi får väll böja oss.... smile.gif
Biggan_
Två goa killar! wub.gif
Nog tycker jag att Dino är fint! biggrin.gif
Anki på Öland
Otroligt söt!! wub.gif
Anki
forget-me-not
Hjärtknipande söt! wub.gif
Gillan
wub.gif wub.gif wub.gif
De kommer säkerligen att bli bästisar de där två smile.gif
Visa fler bilder i takt med att han ( de laugh.gif laugh.gif ) växer.
( fast det har du säkert redan tänkt )
AnitaO
Mmmm ... pussa valpmage *drömmer* laugh.gif rolleyes.gif
Reserv
Härlig nallebjörn wub.gif
Leia
CITAT (Evgeni @ 12-07-2006, 07:19)
wub.gif wub.gif wub.gif
De kommer säkerligen att bli bästisar de där två smile.gif
Visa fler bilder i takt med att han ( de laugh.gif laugh.gif ) växer.
( fast det har du säkert redan tänkt )

Jodå! Fler bilder kommer!
Bästisar har de varit sedan dag 2. Max är den Dino blir absolut gladast för! smile.gif wub.gif
Castea
Åh, vilken ulltutt!!! wub.gif
Fialotta
CITAT (Leia @ 14-06-2006, 13:43)
3 veckor gammal:

wub.gif wub.gif wub.gif

Den är såååå söt så jag blir ju hundsjuk nu igen...vilken mysig liten nalle...
jättelyckos dig...Grattis.....avis som sjutton här nu wub.gif smile.gif
Leia
CITAT (maudan @ 12-07-2006, 09:31)
jättelyckos dig...Grattis.....avis som sjutton här nu wub.gif smile.gif

Du, vid vissa tillfällen är han faktiskt nästan till salu! mad.gif laugh.gif

Han är helt enkelt inte riktigt klok när han får sina ryck!!! laugh.gif wub.gif
Nu går han mest under namnet "dåren" laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Han biter i allt!

Vi trodde att vi hade valpsäkrat vårt hem men tydligen inte... I brist på annat att bita i kan man ju alltid försöka gnaga på väggarna! För sina leksaker tycker han inte är speciellt intresant...

Han är lite tvärt om också... Alltså sover på golvet-leker i korgen. Kissar och bajsar inom en minut inomhus, efter det att man varit ute en timme för att få honom att göra något ute.
Och om han väl gör något ute vill han hellre kissa och bajsa i gruset-inte på gräset... blink.gif

Käkar grus, blommor, blad, gräver...

Men ändå är han så söt så han blir förlåten hela tiden ändå! wub.gif smile.gif
Boxer
*Felix matte*
CITAT (Leia @ 11-07-2006, 17:52)
Dino 8 veckor wub.gif :

Max och Dino bekantar sig:

Jesses sååå söt och lillhusse också förståss. wub.gif
Bettson
CITAT (Leia @ 12-07-2006, 10:49)
CITAT (maudan @ 12-07-2006, 09:31)
jättelyckos dig...Grattis.....avis som sjutton här nu wub.gif  :)

Du, vid vissa tillfällen är han faktiskt nästan till salu! mad.gif laugh.gif

Han är helt enkelt inte riktigt klok när han får sina ryck!!! laugh.gif wub.gif
Nu går han mest under namnet "dåren" laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Han biter i allt!

Vi trodde att vi hade valpsäkrat vårt hem men tydligen inte... I brist på annat att bita i kan man ju alltid försöka gnaga på väggarna! För sina leksaker tycker han inte är speciellt intresant...

Han är lite tvärt om också... Alltså sover på golvet-leker i korgen. Kissar och bajsar inom en minut inomhus, efter det att man varit ute en timme för att få honom att göra något ute.
Och om han väl gör något ute vill han hellre kissa och bajsa i gruset-inte på gräset... blink.gif

Käkar grus, blommor, blad, gräver...

Men ändå är han så söt så han blir förlåten hela tiden ändå! wub.gif smile.gif

Ha, ha laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Är sugen på en hund till så att maken och jag har var sin. Men just det där har jag inte glömt ännu vilket får mig att avstå. Får se hur fort jag blir senil eller så.

Vår nuvarande kallades argbiggan, syster yster, grävskopan mm hos uppfödaren. NÄr hon kom till hos så fick hon förutom dessa smeknamn som monstret, bävern, biljettkonduktören och vid något svagsint tillfälle värre saker.

Som väl är så är det ett övergående staduim. NU är hon bebisen , gullepluttan, ängeln, vännen osv.

*Fnissar gott* Kan inte förstå att jag blivit så larvig med en hund wub.gif
Leia
Bettson! Jag har haft din hund i huve´i flera dagar nu.... Jag har ju läst om allt bus hon har hittat på. Du menar alltså att det går över? Hur lång tid tar det? Hur ska det bli när han börjar tappa tänderna när han redn nu är så bitig?
jag har upplevt många valpar eftersom min mamma födde upp hundar, men den här är absolut den värsta vad det gäller att bita och gnaga!

Men jösses så söt han är ändå! wub.gif
Bettson
Jaha du, svårt att vara på. Men hundar är ju så individuella.

Det som var räddningen för oss var att vi knallade iväg på valpkurs när hon var sexton veckor. Under erfaren instruktör så började vi en ganska hård dressyrutbildning redan då. Det kan ju låta som rena djurplågerienheten men.... Vi hade en erfaren instruktör som hela tiden talade om hur långt vi kunde gå. Och det var mycket längre än vad vi själva trodde.

Hon hade som unghund så otroligt mycket energi och allt vad hon gjorde skulle gå i tvåhundrakilometer i timmen. Skulle hon fatta beslut så fick hon ju mycket kortare tid på sig än alla andra, eftersom hennes energinivå var så hög. Och sannolikheten att hon då med " lite erfarenhet" i bakgrunden skulle fatta fel beslut var ju så mycket större.

Skkulle vi börja fostra henne vid 8-11 månaders ålder som många gör så hade vi haft så stora problem med henne att vi inte kunnat ha henne kvar. Det fanns inget att välja på.

Därför ..... få men fasta regler. 575% konsekvens. VI präglade henne väldigt hårt så att hon inte behöver fatta så många beslut själv.

Ett sällsynt stort behov av aktivering fanns förstås, men man får inte glömma den viktiga träningen att kunna slappna av också.

Jag vet inte om jag törs säga att hon levde rövare till hon var åtta månader. Sedan var hon mera normal-livlig för unghund och numera vid fjorton månaders ålder är hon ett energiknippe som är så jobb-villig att det är en glädje att se. Du skullle se inkallningen. OCh hela attityden, "vad ska vi göra nu? Vad vill ni att jag skall göra?" Jag tycker det här är jättekul , husse!

Det blir ju en alla tiders arbetshund om man lyckas kanalisera deras energi till arbete. Så se det som en tillgång du fått. smile.gif Det gäller bara att orka förvalta den.

Fast du skulle se mig när jag kom underfund med att hon käkat upp mitt superlilla USB-minne som jag bland annat har adressbok, kalender och banklegitimationer på. Som tur är så kom hon aldrig på idéen att gå till banken. laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Se det som en sällsynt tillgång du fått att förvalta, som kan bli en riktig toppenhund. OCh när han tappar tänder så kanske han inte tuggar alls för att han har ont.

Tuggben, motion och hjärnjumpa rekommenderas wub.gif
Bettson
Åsså valpkurs förstås smile.gif
Leia
CITAT (Bettson @ 13-07-2006, 13:22)
Åsså valpkurs förstås smile.gif

Valpkurs anmälde jag oss till redan innan han kom hem. Den börjar 23 augusti. Då är han 3 1/2 månad så att börja fostra honom tidigt hade jag redan planerat. smile.gif Jag anser att fostran ska man börja med direkt man får hem valpen.
Det som är possitivt är att jag redan nu ser att han använder nosen väldigt mycket. Jag vill ju gärna spåra med honom. Hade ju ingen garanti för att han skulle vara nåt´att spåra med då jag inte valde en ren jakthund.
Samerna har använt dem som både vall, vakt och jakt hundar, så de är ganska allsidiga. Men olika individer inom rasen passar olika bra för de olika ändamålen. smile.gif
Bettson
Det låter kanon.

Ett av de bästa tips jag fått var att lägga valpen på rygg ½ - 1 timme varje kväll när vi såg på TV.

Då skulle den ligga riktigt på rygg och vara avslappnad samt fick inte självbestämma när den blev uppsläppt. Det är en mjuk väg att skaffa sig dominans som fungerar bra om man börjar tidigt.

OCh spårar gör alla hundar som inte har något fysiskt fel på sitt luktsinne. Det är bara omgivningens förväntningar som gör att inte alla använder sig av luktsinnet. Så du kommer att få en fin spårhund om du jobbar på det.

Vår har klarat anlagsprovet och nu tränar vi på 17-20 timmar gamla spår. Det blir nog öppen klass om någon månad.

VI har mycket spårträning, apportträning, vattenövningar och dirigerignsövningar just nu. Hennes sök är alldeles för kort för närvarande men det ligger i planen. Vi har satsat hårt på lydnaden först, i andra hand att spåret skall fungera. Först efter det ska hon få börja jaga på riktigt.

Fast skulle det bli ett eftersök nu i " skarpt läge" så skulle hon nog få prova.

Fast vår frys.... den har jag sluta att förvara mat i. laugh.gif laugh.gif laugh.gif

När jag hittade blodflaskor, hela fåglar med dun fötter och allt, rådjursklövar och annat som husse och hund tycker är så läckert så fick familjen ALLTID färsk nylagad mat.

Så inget ont som inte har något gott med sig. laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Leia
CITAT (Bettson @ 13-07-2006, 16:23)
OCh spårar gör alla hundar som inte har något fysiskt fel på sitt luktsinne.

Jo förvisso! smile.gif Vad jag menade var att jag ser skillnad på att han naturligt använder nosen mer än mina tidigare hundar.
Bettson
CITAT (Leia @ 13-07-2006, 18:29)
CITAT (Bettson @ 13-07-2006, 16:23)
OCh spårar gör alla hundar som inte har något fysiskt fel på sitt luktsinne.

Jo förvisso! smile.gif Vad jag menade var att jag ser skillnad på att han naturligt använder nosen mer än mina tidigare hundar.

Det är kul när det kommer tidigt wub.gif
Leia
9 veckor:

yenny
En sån sötnos wub.gif
Leia
"Dåren" är fortfarande inte riktigt klok!!!! laugh.gif Ditt tips att "tvinga honom" till underkastelse Bettsson är faktiskt riktigt bra! Tyvärr är det för varmt för honom att ligga någon längre stund i soffan/i knät han har så otroligt tjock päls. Men jag använder mig av det för att bryta honom när han blir okontrolerat bitig. (det gäller bara att få tag i honom, för han rusar runt som en galning och hugger i allt som kommer i hans väg) Men iallafall när jag väl får tag i honom håller jag honom stadigt och lugnt på rygg till han slappnar av, då släpper jag honom sakta och visar på en leksak som han får bita i istället. Har kommit på att ju´mer man säger nej till honom desto galnare och uppe i varv blir han.

Han äter ju allt i hans väg också. Hallon, blåbär, smultron, äpplen tom svarta vinbär! Dessa saker är ju´ok, men tyvärr stoppar hon i sig mindre trevliga saker också.... Blad, stenar, grus, pinnar , gräs, fjärilar (som han är otrolig säker på att ta i luften), insekter daggmaskar, jord och tyvärr det äckliga att han äter andra djurs avföring.... Med följden spolmask. Äckligt!!!!
Detta är helt nytt för mig. Boxrarna brydde sig aldrig om att sätta i sig saker ute. Men detta är ju en ras som samerna avlat fram till vakt, vall och jakt. Hundarna är formodligen vana att skaffa sig viss föda själva, så det finns nog det beteendet i generna.

Åksjuk blir han också. Och kissa och bajsa inne går jättebra tycker han! Ibland blir vi ganska trötta på honom måste jag erkänna. Fast han är ju´söt när han sover förståss! wub.gif
Bettson
Äter allt, jomenvisst.

Förra sommaren så hade våra clematis legat ner på backen eftersom vi bytt fasad. Jag köpte nya spaljeer och satte och och ägnade ett antal timmar att lösa upp klängfingrarna och försiktigt klänga tillbaka dessa på spaljen.

Så gick det någon vecka och den ena började se lite vissen ut. Vattenbrist tänkte jag och gick efter vattenslaängen. Du skulle se min min när jag upptäckte att den stora jackmannin var avgnagd vid roten. Inte konstigt den var vissen.

Det tog bara några dagar så hade hon gnagt av Nelly Mosern också.

Fast detta år har hon bättre trädgårdsvett som tur är smile.gif
AnitaO
Dino blir nog en bra hjälpreda när fruktträden ska beskäras.
Mina hundar älskar det. Hela marken är full av underbart tuggvänliga grenar laugh.gif

Leia
11 veckor:

Leia
CITAT (Bettson @ 27-07-2006, 10:22)
Fast detta år har hon bättre trädgårdsvett som tur är smile.gif

Du menar att det går över alltså? Phu! För just nu har vi inte samma åsikt om vad som ska vara kvar i rabatterna och inte! laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon