Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Växterna hänger trots vatten i jorden, Vad kan det bero på?
          Christa
          Inlägg 12-07-2006, 14:47
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem nr: 6 894

Blomsterbönor, kålrabbi, mangold osv hänger trots att jorden är tillräckligt fuktig. Är det brist på något? Det är lerjord men om det är lättlera, mellanlera eller något annat vet jag inte. Den innehåller tillräckligt med annan jord för att inte bilda skorpa. När det är solsken så hänger blomsterbönorna och när det dessutom blåser så hänger även de andra växterna. Det är första gången jag odlar här så jag känner inte jorden så bra. Hade tidigare sandjord så det är stor skillnad.

Tacksam för alla tips! wacko.gif

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          andersen
          Inlägg 13-07-2006, 15:51
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 4 130
          Medlem nr: 51

CITAT (Christa @ 13-07-2006, 16:06)
          Tack för svar! Dock hänger kålrabbin också och den ser verkligen vissen ut. Har funderat själv på om det är för lite humus i jorden. Det har varit rabatt där med täckbark ovanpå i ganska många år. Nu lade jag på blöt mossa ovanpå jorden framför bönorna för ett par dagar sedan för att jorden skulle hålla sig fuktig. Luckrat hade jag gjort innan men det hjälpte inte. Om syrebrist är orsaken kanske det bara blir värre med mossan. Ja det är inte lätt att veta vad det faktiskt beror på men jorden är nog inte den bästa. Dock växer bönorna så in i vassen så rötterna kanske har svårt att hinna med. Funderade på om ph kan vara för lågt eftersom det legat täckbark där. Jorden är ganska blöt på vintern så den kanske innehåller sulfider eller vad det var jag läste någonstans. En hel vetenskap det där med jord.

Dra upp en kålrabbi och kolla så du inte har Klumprotsjukan.

--------------------
          Problemet är inte de onda människorna
          utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King.

Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

Att inte cykla är att gå för långt.

Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 19:59

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon