Jag känner att detta ämne och hela diskussionen provocerar mig. Kanske jag är för van att bli ansedd som filur oavsett vad jag håller på med för att riktigt klara av att tänka i banan "vad tänker grannarna"? Om de inte sitter och tuttar på facklorna, slipar lien eller bödelyxan är jag nöjd. Man får ta hänsyn så klart, aldrig ska ens skaparkraft gå ut över omgivningen på ett negativt sätt, men utöver det tycker jag att man ska göra sin grej. Att göra andras grej verkar på nåt sätt lite förräderi mot en själv?
Sedan tycker jag att ni alla ska sluta fundera på om ni duger som odlare eller inte. Vad spelar det för roll? Hur man än jämför finns det alltid nån som är bättre och nån som är sämre än en själv. Det viktiga är att du har kul och får utlopp för din kreativa ådra. Men visst, ägnar man all tid i trädgården och lyckas inte få potatisen att titta upp ovan jord kanske man ska tona ned skrytet för att inte bli ofrivilligt inskriven någonstans.
Ser jag på mig själv så kan jag tycka att det enda jag har är en stor kärlek till växter och en obändig vilja att lära mig mer. Det räcker utmärkt för mig. Mina grannar kanske tycker att min trädgård ser ut som ett helvete av kirskål, älggräs, brännässlor och askskott men kan de inte se korkeken, mandeln, yuccorna, valnötterna, gunnerona (???) och allt det andra så får de gärna fortsätta leva i förvissningen om att deras golfbana till trädgård är fulländad. För mig räcker det med att sitta mitt i min djungel, titta på min gulblommiga passionsblomma eller ingefära och njuta.
Fast jag har en känsla av att jag inte greppar det här med diskussioner på webben trots att jag är programmerare.