CITAT (Gossen Ruda @ 12-07-2006, 16:48)
Jag tror att det generellt sett är så att kvinnor pysslar mest i rabatterna medans männen sköter gräsmattan och maskinerna. Ger mig inte in på några teorier om könsroller.

Det märkliga tycker jag dock är att trädgårdsmästare nästan alltid är/har varit män. Inget som intresserar kvinnor eller diskriminering?
Ganska ofta är runt 90% av eleverna på trädgårdsutbildningarna (ex. komvux, KY, SLU) kvinnor numera, så en manlig trädgårdsmästare är snart en ovanlig syn ifall man nu inte importerar dem från andra länder, när jag var på studiebesök i Holland så var majoriteten där fortfarande män på utbildningarna men jag såg också att de har betydligt mycket mera sten i hemträdgårdarna så där är trädgårdsarbetet fortfarande mycket tungt. Det är visserligen fortfarande ganska tungt på sina håll även i sverige och de starka män som fortfarande pluggar trädgård kommer nog ha goda chanser till jobb för vissa tunga jobb kan det vara svårt för de flesta kvinnor att klara av även om det ju finns en del kvinnor som klarar av att lyfta tunga saker.