Emma, ett par saker från en som precis har köpt ett Serralux dessutom satt ihop det.
Det är bara 18 skruvar som ska dit, beroende på antalet fönster, resten görs med popnit och det följer med tillräckligt med popnitar för att du ska kunna riva huset och sätta upp det en gång till. Alltså behöver du inte köpa några, däremot måste du köpa en popnittång om du inte redan har en.
Skruvarna som ska dit är följande:
4 stycken till dörren. 4 stycken till varje fönster, dvs. 8 i mitt fall. 6 stycken till täckprofilerna som sitter vid taknocken samt vid takrännan.
Däremot finns det på en del ställen en del bultar som ska dit, och det är vid takprofilerna. Visst går det att byta ut dessa mot popnitar men det är inte att rekommendera hälsar de från Classicum då jag hade denna tanken.
Se till att få dit bultarna för skuggväven på rätt ställe redan innan du glasar, så slipper du ta bort snedglasen, vilket i och för sig bara tar 5 minuter av och på. Många utav de sakerna som ska in annars i profilerna med bultar kan du använda de trapetsbultar som medföljer. De har nämligen inget annat användningsområde vid leveransen annat än att finnas där om man köper till extra tillbehör i framtiden som ska in i profilerna. Det är ju inte så snyggt att ha en massa oanvända bultar i profilerna.
Glassug är superbra och det följer numera med. Värdet ska enligt Classicum vara 499 kronor med ett par handskar som också följer med. Det roliga är att sugen är från Biltema och de har strukit över Biltema med en svart tuschpenna. Nåja, den funkar jättebra i alla fall men glasrutan måste vara helt ren annars fäster den inte hundraprocentigt. Torka gärna av både rutan och sugen med en trasa. Provlyft en liten bit innan vi bär iväg med glaset alltför långt. Glasningen är enkel och går snabbt. Jag glasade mitt helt själv, fick hjälp dock vid snedglasen och det allra sista väggfönstret. Skulle du krascha ett glas så behöver du inte oroa dig. Det följer med reserver, det ska följa med ett extra takfönster och ett extra väggfönster. Har du otur så blir det som hos mig, 3 extra väggfönster och ett takfönster för lite. Det blev en tur till glasmästaren som följde med hem på fika och skar till fönstret på plats och beundrade det fina växthuset. Glasen är förresten otroligt starka och tål väldigt mycket!
--------------------
|