Merlin ... det låter härligt !
Jag har trädgård för första året i år (flyttade till mitt hus i december) och kan hittils konstatera att jag är självförsörjande på mangold, lök, röd- och gulbetor, vitlök, örtkryddor, chili, paprika, majs och TOMATER (har ca 200 plantor)! Inte så att det räcker hela året men iaf. hela säsongen. Ja, tomaterna ska väl räcka + bli en del över att sälja, samma med chilin.
Det mesta går ju att konservera eller bevara på annat sätt så har man tillräcklig tillgång på råvaror så kan man ju försörja sig hela året, om än inte med färska grönsaker så med olika konserver och inläggningar.
Dessutom hann jag med att sälja tomat- och chiliplantor för nästan 25' under våren så trädgårdsprojektet är hittils på ca +/- noll ekonomiskt sett.
Förra veckan köpte jag en konserveringsapparat på loppis ... 50:- ... känns som att den kommer att betala sig framöver.
Mitt mål är att bli självförsörjande på allt man kan odla själv, att bara behöva köpa mjöl, ris, pasta, bönor, ost och dyl. som är svårt att odla/göra själv. Potatis köper jag gärna också för det vill jag inte odla mitt bland tomaterna.
Nästa projekt är att bygga nån form av jordkällare. Sen står höns, kaniner, får och getter på tur. Ska konvertera tillbaks till köttvärlden men inte förrän jag får slakta själv.
EDIT :
Glömde mina 50 sparrisplantor, det ska väl räcka till mig och evt. besökare ... kort säsong dock.
--------------------
Hannasgården utanför Hammenhög, i Hjärtat av Österlen. Café - Gårdsbutik - Plantskola - Trädgård Hannasgarden.se
|