Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Lite baggar...
          amaira
          Inlägg 14-07-2006, 11:13
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 6 105
          Medlem nr: 3 398

Läcker! Eller hur! "Gräsgrön" vill jag kalla den, och då är det säkert en sådan. En gräsgrön guldbagge alltså, och inte en olivgrön guldbagge.

Vilka färger det finns i naturen! Och grönt *suckar hänfört* som är min älsklingsfärg...

Och här är det kombinerad släktträff och kalas i min björnbärsbuske. Maten tar slut ... Ont om bladlöss här nu. rolleyes.gif

--------------------
          Zon 3, Mälaröarna utanför Stockholm. Fotoblog

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Klematis
          Inlägg 16-07-2006, 11:45
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 822
          Medlem nr: 6 783

CITAT (Leocarpus @ 15-07-2006, 22:01)
          Är de en stor vit larv från början? I komposten där jag hittat baggarna har jag även sett dessa stora, ca 8 cm långa, larver.

Förmodligen är de dess larver. Boken "Småkryp" av Åke Sandhall säger följande om noshornsbaggens larver:

"Förr levde larverna i ihåliga träd och multnande stubbar, numera mestadels i sågspånshögar, komposter och till och med i drivbänkar. Den stora, fingetjocka larven kan bli 1 dm lång och trivs bäst vid 25 graders värme. Utvecklingen från ägg till skalbagge tar 3-5 år".

Vad kul att de trivs hos mig då. Har lite av varje i min trädgårdskompost, sågspån gräs, blommor mm. Larverna ser lite läskiga ut, vi blev nästan rädda när vi såg den första gången. Vi kallar de för utomjordingar fär de ser så mysko ut.

--------------------
          Hälsningar Klematis

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 12-08-2025, 11:03

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon