CITAT (e_sedell @ 13-08-2003, 23:24)
Hur kan du uppmana fålk att odla den när du vet hur den sprider sig? Jag tror inte du vet vilken skada den gör....
Hej Erik,
Jag har helt riktigt inte hittat exempel på jättebalsaminens skador på orter i Sverige mer än beskrivningar om att den skulle kunna sprida sig enormt snabbt. Jag har sett den tränga ut annat i trädgårdar ungefär som praktlysning och vintergröna sprider sig, men inte i vilda naturen även om jag sett den spridas där också. Trots den enorma inneboende förmåga den har att sprida sig verkar det på mig som att den ändå har svårt att sprida sig "överallt". Men kanske har jag missat något som du säger. Ser jag den orsaka skada i naturen så kommer jag också sälla mig till dem som vill stoppa den från att planteras.
Lite hoppfullt är det att många misslyckas med att plantera den - då misslyckas den säkert själv i vilda naturen också. Jag håller med om att man ska vara försiktig och jag skulle inte odla den själv, men behöver nog konkreta exempel på var den skadat annat innan jag går så långt som du.
Det var intressanta länkar du satte in, tack för dem! Vad många arter det är som införts och på olika sätt är främmande för svensk flora; äpple, gräslök, gran, fläder, lupin, akleja, persilja...