Vi har en vinnare!!!
Lars-Olof Arvids lyckades lägga ihop ledtrådarna

Jag är djupt imponerad.
Jag (och många andra med för den delen) tog med oss läderbaggebajs från en lavexkursion i Kalmartrakten i höstas. Jag visste inte att någon skalbagge kunde lämna så pass mkt efter sig så att det märktes. Men tydligen så producerar läderbaggens larver en hel del när de käkar (vad de nu äter?) och utvecklas i mulm (trämjöl) inuti ihåliga stora ekar. Avföringen är rätt hård och torr och hade ramlat ur eken vi såg på genom en stor springa vid trädets fot. Det låg stora drivor på mulmen som hade fallit till marken. annars är det svårt att veta att läderbaggen finns för man måste nästan in i trädet och rota för att upptäcka dem. Läderbaggen
Osmoderma eremita är både rödlistad och med på EUs art och habitatsdirektiv (tror jag iaf?). De har svårt att klara sig när det finns så pass lite lämpliga träd för dem och dessutom är de rätt ovilliga att flyga längre sträckor. Helst ska de ha ett lämpligt träd att flytta till inom några meters avstånd från trädet som de tidigare bott i. På den lokalen som jag var på fanns dessutom den ännu ovanligare mulmknäpparen, vars larver är rovdjur och käkar läderbaggelarver.