Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Mögliga hallon
          martinagson
          Inlägg 18-07-2006, 18:35
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 61
          Medlem nr: 5 138

Bor i ett radhus med tomtgräns till en skog. De tidigare ägarna har odlat hallon som varje år är mögliga. Jag vet inte vad man ska göra för att de inte ska mögla. Är det någon/några som har något knep för att få bukt med möglet eller är det helt enkelt bäst att kapa alltihopa och ta bort hallonhäcken, vilket inte är så lätt eftersom de slutar ju aldrig att skjuta skott. Jag funderar lite över om det kan ha något med att hallonhäcken ligger näst intill skogen.

Det är ju inte så roligt. Har en dotter på två år som älskar hallon och helst av allt vill gå och plocka själv. Jag är rädd att hon ska bli sjuk av möglet.

Hjälp mig någon.

Kram Martina

--------------------
          Sök dina rötter - gräv i rabatten!

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Lemonne
          Inlägg 18-07-2006, 20:27
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 743
          Medlem nr: 7 888

Jag antar att det är gråmögel du fått, vilket är en infektion som går in i blommorna och gör att bären träcks av en grå mögelpäls. De övervintrar som sklerotier på hallonskotten. Det är alltså, med andra ord, en svampsjukdom som finns på hallonen.

Jag är ju yrkesodlare, så jag kan bara ge tips på bekämpningsmedel sad.gif eftersom i min värld är det enda sättet att råda bot på dylika problem. Vi har inte råd eller möjlighet att göra på annat sätt. Det finns ett medel mot gråmögel, tendor, som också är en slags gödning för bären, men jag vet inte hur du som trädgårdsodlare skulle kunna få tag på det.

Bästa är kanske att ge upp hallonen, försöka få bort det du har, och på annan plats i trädgården sätta nya, friska plantor. Då kan du nog lyckas, oavsett om du har skog i närheten eller inte.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 15-10-2025, 20:13

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon