Vårt hus var nybyggt när vi flyttade in men tomten är avstyckad från en "igenskogad" parktomt till ett gammalt större hus. Så kring huset var det röjt och det var bara att hugga in med fria händer men längst ner på tomten fanns det kvar en björk, en hassel och en häggmispel, alla stora och gamla, och en gammal risig syren. Inget av detta har jag gjort något åt utom att gallra syrenen så att den kunde skjuta litet nytt.
Björken är visserligen ett gissel med sitt vattensörplande men den är mycket äldre än jag så den vill jag inte ta bort. Jag tycker att man ska ha respekt för stora gamla växter - om de är friska - det har tagit dem lång tid att växa upp och de skulle ta lång tid att ersätta.
Resten, ja, nog försöker jag designa litet men en grej är att om jag ser något nytt spira upp så vill jag ogärna ta bort det innan det vuxit till sig så pass att jag kan se vad det är. En del visar sig värda att ha kvar. På så vis har jag begåvats med spontansådder av bl.a. johannisört, penningblad, smultron, hallon, prästkrage, rödbladig berberis och något vackert som jag tror är något slags echinacea.
--------------------
Hälsningar Ingo, zon III
|