CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,20-07-2006, 10:33)
Med tanke på att de flesta rosor på stam är ympade, så förädlingsstället är uppe i luften(och inte ca 15cm under markytan som det brukar vara med vanliga rosor) så ofta brukar man ofta ta in den typen av rosor under vintern och förvara dem på något ganska kallt men frostfritt ställe så inte förädlingsstället fryser. +Man kan ju gräva ner hela rosen liggandes under vintern + det är en del som testar packa in förädlingsstället varje vinter, men blir det en kall vinter lär ju kylan kunna tränga igenom inpackningen iallafall så jag vet inte hur effektivt det egentligen är.
Tycker rosen på bilden ser ut som pink the fairy den såg jag att någon planterade på kyrkogården för några år sedan (på stam) jag tror den överlevde utan skydd första vintern sedan dog ädelveden den andra vintern här i zon 2 så jag tror nog att den behöver en del skydd från kylan.
Där måste jag få kommentera om min stammade the fairy, jag köpte en sådan som jag hade i kruka i 3 år utan att den frös

det enda jag gjorde med den var att jag lyfte den åt sidan så inte vårsolen kom åt den. Den hade förmodligen levat än i dag om inte stödpinnen gått av i en snöstorm för nåt år sedan med följden att den bröts av i mitten,
iår har jag köpt en stammad Ingrid Bergman, får se hur den klarar sig
krister zon 2-3