Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Vilken fuktighet i stenkällaren?, potatiskällarens bästa fuktvärde?
          Orcus
          Inlägg 21-07-2006, 10:03
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 67
          Medlem nr: 7 384

Vi har en stenvalvad källare under huset, just för tillfället är den tyvärr väldigt fuktig så någon potatis går inte att ha där nere.
          Hur hög/låg % luftfuktighet ska man sträva efter om man ska kunna ha potatis där nere? eller inte bara potatis utan tänkt odla fler grejer som kan förvaras ett tag i källaren.

Har tänkt köpa en fuktighetsmätare så vi kan se exakta värdet, den jag kollat på mäter mellan 25%-95%, duger en sådan?

--------------------
          Mvh Olsson, Bollnäs Hälsingland.

Titta in på ORCUSNET.TK för att se våran husrenovering och våra fotografier.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Orcus
          Inlägg 21-07-2006, 10:20
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 67
          Medlem nr: 7 384

CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,21-07-2006, 11:14)
          Potatis vill ha hög luftfuktighet så har du hög luftfuktighet borde du kunna förvara potatisen där
          Optimala lagringsförhållanden är:
          4-6° C, + 95-98% relativ fuktighet (RF) så mycket högre temperatur bör man inte ha ifall de ska förvaras där under lite längre tid.
          Morötter kan även förvaras där de vill också ha hög luftfuktighet men de vill gärna ha det något kallare än potatis vid varmare så håller de lite kortare tid.

jaha, vill de ha så pass hög fuktighet, jag har fått helt fel uppgifter tidigare då :/ de jag pratat med sa att de kommer ruttna om det är så fuktigt..

Tack för snabbt svar också, värmen har jag dock ingen aning om vart den hamnar, troligen inte allt för högt då källaren hållit runt 14grader nu i sommar även fast vi haft källardörren öppen nästa hela tiden.

--------------------
          Mvh Olsson, Bollnäs Hälsingland.

Titta in på ORCUSNET.TK för att se våran husrenovering och våra fotografier.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 03-08-2025, 10:58

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon