Zilga, Spulga och Sukribe är inga problem att ha utanför växthus de är sk. staketvindruvpor och de är ganska härdiga. De växer inte som de "vanliga" vindruvorna de växer mera buskigt så man kan låta dem växa ganska fritt och sedan bara gallra ur dem när de blir täta. Smaken tycker jag är bra, de är söta och goda men de har kärnor + klasarna är mindre. Utav staketvindruvorna tycker jag att Sukribe har bäst smak men smak är individuellt det jag gillar kanske ingen annan gillar.
Himrod skulle jag kunna ha på friland men växthuset gör så jag får vindruvor lite tidigare, annars så sätter nog kanske Himrod frukt samtidigt som staketvindruvorna och även om vindruvor är gott så finns det en gräns för hur mycket man kan äta per dag.
Jag har köpt mina vinrankor på närmsta trädgårdsbutik, den som finns här är en växtmästarenbutik.
Zilga och Sukribe finns även att köpa hos Hortogreen på postorder (vinrankor bör planteras på våren), Hortogreen är dock ganska försiktig i sin zonangivelse de säger att Zilga bara ska gå till zon 3-4 men jag vet att det finns folk som odlar den i zon 5-6 utan växthus och att det funkar bra så den är väldigt tålig.
--------------------
Mvh Åsa
Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
|