Om mitt hem och min trädgård finns det bara ett att säga. Alldeles för litet och långt från allt som heter desing. Här är det "Compact living," som gäller. När vi byggde vårt hus, fixade och donade vi ganska ordentligt med ritningen och fick det så funktionsdugligt och praktiskt som vi ville ha det, och med massor av skåp och olika praktiska förvaringsutrymmen. Trädgården var så stor att jag kunde dela upp den i olika rum och anpassa växterna i färggrupper och växtbetingelser. Här i snusnäsduken, är allt i en salig blandning. Finns inte en möjlighet att dela upp efter färger, växtförhållande osv. Nu är det bara frågan, var hitta ett hål att klämma ned införskaffad växt? Hemmet är i samma stil. Vart man skall in behöver man skohorn för att klämma sig in mellan prylarna. Möblerna är helt galna här. I ett stort hus kom dom till sin rätt, men här är dom pompösa och vräkiga.. Sälja dom och byta dom är så svårt, det finns så många minnen och spåren efter dom är kvar . Eftersom det kom in en massa plattor här i fjol, var det många växter som gick hädan tyvärr. Samtidigt blev allting väldigt platt, men det har jag löst med en hög häck och flera höga krukor med obelisk som växtklättrar och andra höga växter som ger höjd. I mitt nästa liv skall jag ha en liknande min Mormors trädgård. Den var helt sagolik och ljuvligt vacker med olika rum som rosenträdgården, vita trädgården,doftträdgården månskenssträdgården, gröna trädgården och vattenträdgården.
|