CITAT (Hasse_h @ 16-08-2003, 09:03)
En del kan erbjuda brandväggar och inbyggda virusskydd, men det innebär att man gör inskränkningar och riskerar filtrera bort trafik som är helt ofarlig.
(---)
Dessutom vill de flesta företag etc ha fullständig kontroll själva över sin brandvägg. Det finns också en mängd olika internetapplikationer som alla använder internet på olika sätt, det skulle vara en omöjlighet för en operatör att hålla koll på en generell brandvägg för alla som klarar allt detta och samtidigt hålla en tillräckligt hög säkerhetsnivå.
Nä, vi kommer få dras med virus och maskar så länge som våra datorer har svaga punkter. MS Windows heter den överlägset svagaste punkten. Det enda man som privatperson kan göra är att ständigt uppdatera sitt Windows-system och se till att ha uppdaterade virusskydd och en egen fungerande brandvägg.
Den överväldigande andelen surfare i världen använder säkert datorn såsom de flesta använder bilen. Man köper den, vrider om startnyckeln och använder den, och har knappt en susning om hur den fungerar.
Och medelsurfaren torde ha mycket vaga begrepp om vad som kan drabba datorn.
T.ex. fick jag för något år sedan virusmail där som avsändare stod en kvinna som jag flyktigt kände till. Hennes epostadress hade visst masken förvrängt men jag kände igen även den.
Meddelandet (på svenska) handlade detaljerat om någons underlivsoperationer, tydligen hade masken grabbat det ur hennes dator och mailat det till okänt antal icke avsedda mottagare.
Jag mailade henne och berättade försiktigt att hennes dator nog hade drabbats av epostmask, och något om arten av det meddelande jag hade fått. I svaret framgick att hon aldrig någonsin hade hört talas om epostmaskar och faran med att okritiskt öppna allehanda mail och attachment. Ändå hade hon haft (tillgång till?) dator och epostadress minst sisådär 4-5 år.
Jag tycker det är helt bisarrt att internet i nuet fungerar som en slags gemensam ledning för såväl nyttigt "dricksvatten" som det farligaste, smittospridande "kloakvatten" och att operatörer praktiskt taget utom någon som helst beränsningar "pumpar" omkring denna sörja ut till ofta inte anande surfare.
Det borde finnas inbyggda "brandväggar" och "brandgator" ute i nätet. Som det nu är tycks ju maskar kunna sprida sig kors och tvärs från världsdel till världsdel utan att någon kan hindra det ens när nya maskar redan konstaterats.