CITAT (Cilla @ 15-08-2003, 09:21)
Är det kalken som ger den höga förbränningen?
Jag har också hög temperatur i komposterna utan att använda kalk, och det får jag både med och utan häst- eller kogödsel. Blandar jag i färskt gräs och vattnar i får jag också hög temperatur, men det tar några dagar. Lägger jag i färsk hästgödsel och vattnar får jag hastigt en hög temperatur.
Kalk är bara ett sätt av många sätt. Förvarar man en tillräcklig stor gödselhög och håller lagom fuktigt så brinner gödseln av sig själv. Detsamma gör gräset i din kompost om organiska ämnen ( allt som kommer från levande materia) finns och andra komponenter som kan starta en förbränning. Jag är tydligen förbjuden att använda ordet kemi men det är fortfarande det det handlar om. Det kan vara kväve,kalk eller vatten som ju består av kväve och syre.
Ett gammalt knep är att be gubbarna gå ut och kissa på en gräshög. Då är det kvävet i urinen som startar förbräningen om gräset är lagom fuktigt.
Kalken är en snabb metod och när det gäller gödsel med torvströ så är en av mina avsikter med det hela att jag inte vill sänka ph med min jordförbättring, för torv är sur. Ph värdet har betydelse. Både gubben min och jag själv har gjort några riktigt rejäla misstag genom åren.(Ni skulle bara veta, efteråt skrattar man gott åt sig själv)
Observera att jag inte är ute efter att göra en färdig kompost utan vill ha en billig strukturförbättring eftersom min lera är så tung och tomten är stor.
Men att "så" ogräs genom strukturförbättringen avstår jag gärna ifrån.