CITAT (Ella @ 14-08-2003, 23:30)
Däremot så tycker jag att det verkar som du har en mycket bra metod med hästgödseln och därför skulle jag vilja fråga om man kan köra din metod typ i höga plast-tvättkorgar med några hål i botten till lakvattnet. Min tomt är så pluttig att även en sån liten enkubikshög hade varit i vägen. Jag har grannarna nära så doften skulle jag behöva bli av med även om ogräset går att hantera i denna pytteträdgård.
Visst går det. Men ju större behållare desto lättre. Lagom mängd vatten och luft är också viktigt. För luftigt så kan gödsel bli torr och det brinner sämre. För fuktigt så är det för lite syre. Kan hända behöver du röra om eller lättast ösa över det hela i en annan behållare. Är lukten problem eftersom du har grannar nära så luktar olika sorters färsk gödsel i ordning så här:
Hönsskit: Olidligt
Svinskit: strax under olidligt
Koskit:luktar rejält
Hästskit: kan man stå ut med.
Det är kvävet som luktar. Kalken neutraliserar lukten så den avtar ganska fort men inte förrän du har fått upp värmen. Min gödsel luktar blöt jord och torv efter ca tre dygn och inte speciellt mycket innan. Lycka till