Tja, vad ska man säga...har man bil och använder den är man förhoppningsvis medveten om de risker och möjligheter man har genom att köra bilen. Det finns massor av säkerhetsfrågor man måste kunna angående sin bil. Vet man inte hur man använder blinkers eller broms ska man inte ha körkort. Byter man inte däck när de är slitna, låt bilen stå kvar i garaget. Man kan inte begära att Vägverket ska göra din tid du tillbringar på vägen 100% säker. Samma sak gäller datorn, öppna inte skumma bilagor i eposten, se till att det finns en brandvägg, var uppmärksam på skumma websidor m.m...
Vi har en lång väg att vandra innan säkerhetstänkandet slagit igenom hos gemene man. Man får komma ihåg att för 10 år sedan fanns inte ordet "internet" i gemene mans vokabulär. Utvecklingen lär fortsätta, oavsett vad man tycker om det.
En brandvägg behöver inte vara dyr eller komplicerad. Den kan t.o.m. vara gratis. Har man XP kan man göra som Wargen, aktivera den inbyggda brandväggen. Annars kan man besöka
http://www.zonelabs.com/ och plocka hem den lättanvända brandväggen ZoneAlarm helt gratis. Den har alltid fått höga betyg i oberoende tester och anses vara lättanvänd. Själv använder jag den inte eftersom jag vill ha fullständig kontroll själv över detaljerna i min brandvägg, men det är ju jag det....