Hänger gärna med på denna tråd så jag har liknande tankar så fort man får en stund över.
Jag skall bygga min pergola på följande sätt.
Stolparna bli telefon stolpar (då jag har dem liggande samt att de ger ett härligt rustikt intryck) Taket blir gamla takbjälkar från en gammal ladgård (för det rustika)
Ungefär 30 cm under takbjälkarna kommer jag dra vire så jag kan sy ett tak av segelväv och dra för om det blir för mycket sol in under middagarna.
På norr samt västersidan kommer jag bygga en spalje av liggnade 45/45 reglar. 4,5 cm regel, 4,5 cm luft 4,5 cm regel osv Anledningen till att jag sätter dem så är att jag då får ett varm och vind skyddat hörn på våren.
På dessa reglar sätter jag två sorters klematis, en tidig och en sen. I nedekanten av varje telefonstolpe sätter jag vinrankor som med tiden får gå upp i taket. Pergolan kommer vara runt 4*6 meter stor och gräns till en berså som kommer vara 4*6 meter. På golvet blir det en blandning av trätrall och skiffer.
Men detta blir inte förren nästa sommar, men i höst blir det till att ta bort allt ogräs och lägga på geotextil samt grus.
Sedan har man hela vintern på sig att detaljplanera.
--------------------
Magister Mundi sum!
|