Om man väntar för länge med att plocka upp vitlöken så delar den sig i sina klyftor och då blir det lite krångligt att skörda, dessutom risk att klyftorna slår rot antar jag. Om man kan se klyftorna kraftigt definierade genom skalet (gräv lite med fingret runt om) och blasten börjar gula så är det hög tid att skörda. Jag drog upp mina för en dryg vecka sen, dom är 4-5cm i diameter och klyftorna trillar isär ganska lätt men det är inget problem så länge som ytterskalet är helt. Dom ligger och torkar på altanen nu.
ang vitlök som blommar så var det en tråd om det för några veckor sen. Mina började blomma och jag nöp bort de flesta blommorna, sparade några för att se vad som hände ... vad hände ... jo, det blev som en vitlök i toppen på blasten med 100 små pytteklyftor eller hur man nu ska beskriva det. Om man kan plantera dem vet jag inte men jag krasade ner dem i närmaste land så får vi se om dom kommer upp.
Den gula löken är jättefin här, 7-8cm i diameter, blasten är nu helt gul och skalen runt varje lök gult och hårt. Dom är dessutom jättegoda.
Charlottenlöken är också klar och jättefin, men lite för stor för att vara "charlotten" (de få som är kvar ... har ätit nästan alla med blast och allt som färsklök).
--------------------
Hannasgården utanför Hammenhög, i Hjärtat av Österlen. Café - Gårdsbutik - Plantskola - Trädgård Hannasgarden.se
|