Hej! Vad kul att du hittade så fina rosor! Jag är själv verkligen ingen expert på olika rossorter eller så, men kan nog ge dig ett generellt svar för krukodlade rosor. Rosor trivs för det första utomhus under sommarhalvåret, gärna i söderläge ute på tomten i t.ex. en urna/stor kruka. Den vill ha lite blåst o regn och bör stå med andra blommande växter så att insekter sätter sig på den. Den vill ha den kraftigaste gödsling som går att få (ko- eller hönsgödsel är kalasmumma för den!) och det allra bästa är att plantera den helt i vanlig kogödsel. Rosor kräver mycket vatten då den har blomknoppar, men planterar man den direkt i en jättestor kruka/urna med rejäl gödsling så kan man vattna mindre. Regnvatten är kalas och den älskar duschar då o då, vilket också förebygger spinnangrepp! Bladlöss älskar tyvärr också rosor, men de brukar va lätta att bli av med, bara att ta vattenslangen o spola av dem om man har trädgård.
Tyvärr har jag inte trädgård, men jag köpte ändå två krukrosor på rea för endast 40 kr/st här i Umeå. Båda har fått "bo" på landet vid vår stuga i inlandet och de har haft just ovannämnda förutsättningar. Jag kan säga att INGEN som sett dessa rosor har sett nåt vackrare och kraftigare! Övervintringen kommer att ske i potatiskällaren, där det är ett par plusgrader.
mvh
Ann-Louise i Umeå