Min trädgård blir det jag behöver, miitt hem blir det som blir över. När jag flyttade till trädgården hade jag också en trädgårdsperiod. Då var det täckodling och lättskött som gällde. Hallon, jordgubbar vinbär rabarber, något/några år även grönsaker. Allt jag stoppade ner var antingen fått bytt eller stulet från någon ödetomt. Jag vet fortfarande inte så mågna av namnen på det jag odlade då. Jag försökte dock styra så att jag hade något som blommade hela sommaren. En röd, en rosa och två gula rosor i samma rabatt. Färgerna skulle vara starka och intensiva. Ettåringar var bannlysta, nej det jag planterade skulle stå kva och växa i många år framåt annars var det inte mödan värd.
Nu har jag flyttat till lägenhet, trädgården är på 30 m2 istället för 600 m2. Kärleken till jorden finns kvar. Nu handlar jag och planterar så snabbt att jag knappt hinner med att dränera. Blomkorgarna trängs med varandra fyllda med ettåringar. Det jag köper är mer och mer matchat, nästa år blir det vitt och varigerad som gäller. Den förra trädgården var lite karg, nu bjuder grannarna på mat i min trädård för att de tycker att det är så mysigt i den prunkande grönskan. Jag njuter så av den lilla trädgården där syns allt man gör
Loppmarknad är kul, där handlar jag både till inne och ute. Innemiljön får inte ta tid. Till vintern blir det väl jag som bjuder på mat hemma hos grannen. Mattorna åkte av i våras och trotts att jag tvättar golv ganska ofta så känns de alltid jordiga. Kaos och oordning är det inne, det ser ut som att jag knappt flyttat in
--------------------
Ella
|