CITAT (mittas @ 26-07-2006, 20:09)
Hej
Jag har inte igelkotten som husdjur, han bor i min trädgård, bl a i rhodedenderon busken en har också byggt bo under sj pallar som vi lägger våran ved på.
En dag i våras när vi gick ut på morgonenvid 10 tiden så höll dom på med sin parningsritual, ja de är en riktig ritual tur att inte vi människor håller på så
På kvällen innan vi gick och la oss var ja ute och titta då var klockan runt 23.00 och då höll på fortfarande på och gick runt runt och "puffa" på varandra, hon var verkligen svår flirtad
Men efter en stund så fick han stiga på henne i alla fall, då var ja där med kameran och tog ett kort, finns på mitt album, det är ju inte ofta man ser dessa parningsritualer.
Några kotte ungar har vi ej sett till så honan bor nog nån annanstanns
mvh Catarina
Ja, parningsritualen är lite speciell...
Honorna är inte särskillt lättflirtade, men de kan hinna med flera hanar per säsong. Parningen går inte att genomföra utan att honan är 100% med på noterna, eftersom den kräver att hon intar en speciell ställning och drar undan taggarna.
De afrikanska pygméigelkottarna är lite annorlunda när det gäller parningen, för hanen visslar när han uppvaktar honan. Det låter som en hysterisk kyckling, och ser VÄLDIGT gulligt ut. Honan fräser och puffar precis som de svenska. Nibbler uppvaktade Lisa i säkert två dygn innan hon accepterade honom som partner. Efter akten fick vi sära på dem, för det finns en risk att de blir osams och kan skada varandra.