Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Klematis + rothals + sand
          Österlena
          Inlägg 27-07-2006, 10:53
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 32
          Medlem nr: 8 088

Om man planterar en klematis enligt alla konstens regler ska man sätta plantan så djupt att rothalsen kommer 10 cm ner i jorden. Sen ska man skydda rothalsen mot stående fukt och närmast denna ha sand.

Nå, sagt och gjort. Jag tog en 10 cm-bit plastdräneringsrör, sånt där svart med stansade små hål och cirka 4 cm i diameter, klippte upp detta och omslöt den första delen av klematisstammen och satte ner plantan i planteringsgropen. Bredde ut rötterna, fyllde på med jord uppblanddad med benmjöl.

Och sen var det det här med sanden som skulle vara närmast. Nu blev jag fundersam, vad skulle jag fylla dräneringsröret med? Riktigt fin sand är ju alltid fuktig - det vet varenda en som varit på en strand. Nu fyllde jag det med "småsten". Min fråga: kan dessa småstenar skada stammen? Blir det "för hårt", kan jag strypa växten? Hur tjocka blir klematisstammar egentligen?

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 27-07-2006, 13:43
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Det finns många olika åsikter om hur klematis ska planteras jag träffade en mycket kunnig person i trädgårdsbranschen som jobbat inom branschen en långt tid, för något år sedan, som sade att det var helt fel det här med att klematis ska planteras djupt det var bara en gammal sak som var kvar sedan den tiden man ympade klematis och då satte man klematisen djupt p.g.a förädlingsstället. Numera sade han ympas inte klematisar och de ska sättas lika djupt som de sitter i krukan när man köper dem (han var riktigt ilsk på de planteringsråd han läste om i trädgårdstidningar mm.), han trodde att folks problem med vissnesjuka och liknande även kunde bero på att de planterade växten för djupt. Så misslyckas man med klematis trots att man följt trädgårdstidningarnas planteringsråd kan man ju testa att plantera den lika djupt som den sitter i krukan och se om den metoden funkar bättre.

Angående röret du kan inte ha någonting som är något grövre än sand men inte lika stort som småstenen?

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 14-08-2025, 10:35

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon