hej! Efter att ha varit borta från odla ett tag är jag tillbaka! Tyvärr vet jag inte vad det är som knaprar på änglarna, men om det kanvara till tröst kan jag berätta att något äter på mina också. Änglar får man som sagt var inte beskära, då klipper man bort den naturliga berömda y-delningen som kommer när plantan själv känner för det, där och på grenarna över kommer knopparna! Det kan ta lite olika tid från olika plantor, en som man dragit upp från stickling och har varit ett rotskott tar mycket längre tid på sig, medan en som kommer från ovanför y-delningen är snabbare. Men ingen regel utan undantag! Förra sommaren tog jag en stickling som jag tänkte stamma upp, jag förberedde mig på att ta bort rotskott, sidoskott (ni vet dedär små bladen på stammen som aldrig blir något) fick inte göra särskilt mkt av någotdera, glad i hågen fortsatte jag att se den växa, tills nu! Knappt en halv meter hög bildar den sin y-delning och kommer med knoppar! Jag som trodde att det var ett rotskott jag tagit... Aningen får jag senare ta bort grenarna och bara behålla en, eller nöja mig med en extremt kort stam;)
--------------------
Zon II Stockholm. Min blogg om passionen till odlandet Green Thumbs
|