CITAT (Diabolique @ 27-07-2006, 09:57)
CITAT (Ophelia @ 26-07-2006, 17:11)
Åttondelen gäller endast vid hel sjukersättning (sjukersättning räknas alltid i grunden utifrån en 40 tim/arbetsvecka). Inte vid sjukskrivning eller halv sjukersättning. Någon timme här eller där är inte alls bra för då har man ju mer arbetsförmåga än vad som påvisats och då kanske man för det första inte ska ha den ersättningsnivån man har i sjukpenning utan den ska då sänkas. Sedan kanske man ska höja sin sjukpeninggrundande inkomst då man kanske får betalt för de timmar man arbetar.
Ja, det stämmer att åttondelen endast gäller vid hel sjukersätning.
Med någon timme här och där menar jag MYCKET mindre än 5 timmar i veckan. Inte ens 5 timmar i månaden.
Det är också så att fallet måste bedömas individuellt.
Jag vet personer som nyligen fått sin sjukersättning på 25% indragna för att de valt att bara vara hemma på fredagar. Resterande dagar utför de alla normalt förekommande sysslor i arbetet. De hade heller inget giltigt skäl för att behöva vila just tre dagar i följd. Hade de varit hemma på onsdagar så hade Försäkringskassan säkert godtagit det som något logiskt att de faktiskt inte hade orken att arbeta mer än två dagar i följd.
En person som var halvt sjukskriven kontaktade Försäkringskassan för någon månad sedan och hade panik över att hon hade jobbat för mycket. Hon var rädd att hennes nedsättning av arbetsförmågan skulle bli ifrågasatt. Hennes arbete innebar att det kunde dyka upp ett extra möte som hon var tvungen att gå på för att kunna göra sitt jobb.
Hon fick då beskedet att det var ok, om det bara hände vid enstaka tillfällen. Inte varje månad.
Sedan innebar hennes sjukdom att hon ibland orkade jobba en timme extra och andra dagar inte kunde jobba alls, så i det stora hela gick det nästan jämnt ut.
Helheten är viktigare än detaljerna.
....lämnar diskussionen då jag finner det direkt olämpligt att diskutera enskilda ärende.