Friland denna sommar är som växthus en normal sommar så det är svårt att veta vad som funkar ett "normalt år". Men jag har några favoriter som jag odlar ute i år med gott resultat och flera av dem har jag odlat ute förr.
Supersweet 100 F1 Röd stor körsbärstomat, den är verkligen "supersweet" och mognar ganska tidigt. En av de allra godaste. En av mina absoluta favoriter.
Money Maker Förbättrad variant av Dansk export, röd normalstor, mer likformade plantor, jämnare frukter och större skörd. Har inte skördat än men det ser mycket bra ut än så länge. Antagligen ganska tjock i skalet.
Ildi Små gula tomater i "druvklasar", en planta kan ge 1000 tomater och dom är otroligt smakrika, lämpliga att använda hela i matlagning eller som smågodis.
Yellow Perfection Fina klasar med små-medelstora gula tomater, jämna i storlek och verkar klara sig mycket bra ute.
Cherry Roma En italiensk plommonformad körsbärstomat som har en extremt stark smak, röda och söt-syrliga, nästan kryddiga. Verkar mogna bra ute men i kili räknat blir nog inte skörden jättestor.
Sungold F1 Den som klarat utevädret bäst trots att jag trodde det var en väldigt krävande tomat. Orangea frukter, 3-4cm i diameter, anses var en av världes sötaste tomater och jag säger inte emot.
Cherokee Purple Stora lila-svarta tomater från tomatsidan.se som verkar funka bra, frukterna blir stora och plantorna ser mycket friska ut men dom är inte mogna än så jag vet inte riktigt.
Beduin Svart-lila, ganska liten tomat som verkar kunna ge en riktigt stor skörd ute. Enl. tomatsidan.se även mycket god.
Säkraste korten enl. mig : Money Maker, Supersweet 100 F1, Sungold F1 och Beduin
Godaste : Supersweet F1, Sungold och Ildi
Ska göra en liten inventering och återkommer, har ca 25 sorter/100 plantor på friland som jag ska kolla närmare på.
Rosita ... du bor väl i Skånelandet ... du är välkommen på ett studiebesök när det börjar närma sig skörd i uteodlingarna.
--------------------
Hannasgården utanför Hammenhög, i Hjärtat av Österlen. Café - Gårdsbutik - Plantskola - Trädgård Hannasgarden.se
|