Hm, ja, jag handskas själv lite vårdslöst med termerna, säger "vildäpplen" om det mesta som växer ute i naturen trots att det nog troligen är frösådder från matäpplen kantänka.
Hur som haver, vi har en frösådd hemmavid, hur gammal den är vet jag ej då den 'upptäcktes' för nåt år sen när den blommade. Förra året gav den 1-2 äpplen, som påminde om Melba i smak, fast var lite mindre. Eftersom vi har Melba i trädgården kan man kanske anta att den är avkomma från det trädet. Och, även om smaken inte var så saftig kanske så var det helt klart ätbart. Jag kan äta de flesta äpplen, det får vara bra vresiga 'vildäpplen' om inte jag ska tycka om det.
Vi har även en frösådd från, tja, 1920-talet kanske, vet ej, men den är enligt uppgift väldigt bra att göra mos på, väl så bra som många "riktiga" sorter. Den har fört en tynande tillvaro i skuggan under några år, så jag vet ej hur den smakar. Nu har vi huggt ut så den fått ljus, troligen blir det några äpplen i år.
Funderar på att okynnesplantera lite äppelträd här och var, vet någon vad straffet är?