Busplanteringar borde inte bestraffas tycker jag! Såvida man inte planterar där det kommer att störa förstås. Jag busplanterar lite då och då på ställen som jag tycker är för embarmligt tråkiga, men bara på platser jag känner till. Efter en tid har jag vid flera busplanteringar i stadskärnor ringt parkchefen och berättat vad jag gjort, Det har lett till många skratt faktiskt.
Alla kan väl skapa sin egna etik kring vad som bör gälla. Själv tycker jag man ska undvika att plantera snabbväxande träd där det skulle kunna finnas avloppsledningar; t ex pil, poppel m fl. Och vara försiktig med planteringar av trädslag som förökar sig med rotskott, som t ex pil, poppel, asp m fl. Och inte sätta fruktträd där frukterna kommer att mojsa ned cykelbanor, vägar mm. Och inte träd med giftiga bär eller fröer vid lekplatser, elelr taggiga saker vid cykelbanor eller där folk behöver gå snabbt fram.
Annars tycker jag att våra offentliga miljöer skulle berikas av lite fler folkliga, privata initiativ. Alltför många små och stora grönytor i våra urbana miljöer är oplanterade...