Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Vildäppelträd - ätäpplen, Vad är det för skillnad?
          stina
          Inlägg 20-07-2006, 19:32
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 6 103
          Medlem nr: 26

Vi har ett vildäppelträd på tomten. Det är inte så gammalt, förra året fick vi för första gången äpplen på det, närmare bestämt 4 stycken. I år blir det massor av äpplen. Tyvärr är äpplena sura och alltså inte goda att äta. Varför är det så? Någon som kan förklara för mig varför ätäpplen är goda och vildäpplen sura? Kan man göra något med trädet för att det ska bli ätbara äpplen eller måste man ympa in andra grenar?

Tacksam för svar från någon "äppelkunnig"

/Stina

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Cilla
          Inlägg 28-07-2006, 14:36
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

tongue.gif Busplanteringar borde inte bestraffas tycker jag! Såvida man inte planterar där det kommer att störa förstås. Jag busplanterar lite då och då på ställen som jag tycker är för embarmligt tråkiga, men bara på platser jag känner till. Efter en tid har jag vid flera busplanteringar i stadskärnor ringt parkchefen och berättat vad jag gjort, Det har lett till många skratt faktiskt.

Alla kan väl skapa sin egna etik kring vad som bör gälla. Själv tycker jag man ska undvika att plantera snabbväxande träd där det skulle kunna finnas avloppsledningar; t ex pil, poppel m fl. Och vara försiktig med planteringar av trädslag som förökar sig med rotskott, som t ex pil, poppel, asp m fl. Och inte sätta fruktträd där frukterna kommer att mojsa ned cykelbanor, vägar mm. Och inte träd med giftiga bär eller fröer vid lekplatser, elelr taggiga saker vid cykelbanor eller där folk behöver gå snabbt fram.

Annars tycker jag att våra offentliga miljöer skulle berikas av lite fler folkliga, privata initiativ. Alltför många små och stora grönytor i våra urbana miljöer är oplanterade...

--------------------

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 22-07-2025, 13:03

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon