Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Kronärtskocka, ... skryter lite bara ;)
          Gurkan
          Inlägg 28-07-2006, 16:47
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 922
          Medlem nr: 3 722

Igår skördade jag min första kronärtskocka. Kokades 20-25min i lättsaltat vatten och åts med massa smör.

Imperial Star, från Runåbergs. Sådda i slutet på januari, småplantorna misshandlade i små 7cm's krukor under lång tid fram tills utplanteringen i maj. Dom var mycket sega i starten men när det väl började komma upp lite temp i jorden tog dom fart och jag åt den första igår ... den var jättegod, några dar till så hade den varit perfekt. Den tidiga sådden var bortkastad eftersom jag inte hade plats att plantera om dem i tillräckligt stora krukor.

Finns det nån möjlighet att övervintra dessa ? På friland lär ju vara omöjligt utom möjligtvis om man har sorten 'Herrgårds' men den går tydligen inte att fröså. Jag har ganska många plantor så jag kan prova lite olika varianter, täcka några ute och gräva upp några och förvara i (kall-)växthus, kanske förvara nån frostfritt i en hink ?

Skörden ska ju bli så mycket större år två och framåt sägs det. Nu verkar det bara bli en full-size och några små skockor på varje planta. Mycket jobb och plats för lite mat kan man tycka ... 8 skockor på 5m2 upphöjt land.

Så här der dom iaf. ut.

--------------------
          Hannasgården utanför Hammenhög, i Hjärtat av Österlen.
          Café - Gårdsbutik - Plantskola - Trädgård
          Hannasgarden.se

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          rosita
          Inlägg 28-07-2006, 21:10
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 781
          Medlem nr: 5 587

Grattis till fina skockor! Apropå Herrgårds så satte jag en sån förra året, det blev 1 enda skocka, men jag tänkte att det blir ju fler nästa år. Det var ju dessutom en "dålig" sommar. Men vintern som kom blev alltför sträng för Herrgårds-skockan och den frös ner totalt! sad.gif mad.gif

--------------------
          Rosita zon 1

www.ankispassion.blogg.se

www.dromtolkning.blogg.se

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 28-06-2025, 07:12

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon