Full version: Kronärtskocka
Gurkan
Igår skördade jag min första kronärtskocka. Kokades 20-25min i lättsaltat vatten och åts med massa smör.

Imperial Star, från Runåbergs. Sådda i slutet på januari, småplantorna misshandlade i små 7cm's krukor under lång tid fram tills utplanteringen i maj. Dom var mycket sega i starten men när det väl började komma upp lite temp i jorden tog dom fart och jag åt den första igår ... den var jättegod, några dar till så hade den varit perfekt. Den tidiga sådden var bortkastad eftersom jag inte hade plats att plantera om dem i tillräckligt stora krukor.

Finns det nån möjlighet att övervintra dessa ? På friland lär ju vara omöjligt utom möjligtvis om man har sorten 'Herrgårds' men den går tydligen inte att fröså. Jag har ganska många plantor så jag kan prova lite olika varianter, täcka några ute och gräva upp några och förvara i (kall-)växthus, kanske förvara nån frostfritt i en hink ?

Skörden ska ju bli så mycket större år två och framåt sägs det. Nu verkar det bara bli en full-size och några små skockor på varje planta. Mycket jobb och plats för lite mat kan man tycka ... 8 skockor på 5m2 upphöjt land.

Så här der dom iaf. ut.

CallEva på Öland
Hej där och grattis till "kockskörden".
Har utan framgång försökt nå resultat...
Följer med spänning dina och andras resultat

Calle på Öland ännu utan kocka
Gurkan
Tack för uppmuntran Calle ! Men speciellt svårflörtad tycker jag inte att den var ...

Dessutom väcker våra två inlägg den eviga debatten ... heter det kronärts-kocka eller heter det kronärt-skocka !!! laugh.gif

Du skriver kocka och kanske vet du vad du talar om ... upplys mig gärna.

Å hur är det med jordärtskockan ... en skocka eller kocka ... ?? wacko.gif
rosita
Grattis till fina skockor! Apropå Herrgårds så satte jag en sån förra året, det blev 1 enda skocka, men jag tänkte att det blir ju fler nästa år. Det var ju dessutom en "dålig" sommar. Men vintern som kom blev alltför sträng för Herrgårds-skockan och den frös ner totalt! sad.gif mad.gif
Gurkan
CITAT (rosita @ 28-07-2006, 22:10)
Grattis till fina skockor! Apropå Herrgårds så satte jag en sån förra året, det blev 1 enda skocka, men jag tänkte att det blir ju fler nästa år. Det var ju dessutom en "dålig" sommar. Men vintern som kom blev alltför sträng för Herrgårds-skockan och den frös ner totalt! sad.gif mad.gif

Ajdå ... ja, men då har jag ju inget att förlora om jag försöker rädda några av mina till nästa år.

Gjorde du nåt för att skydda den ? Dom är känsliga för att stå blött (har jag märkt ... att par har ruttnat men jag hade back-up plantor som tur var och dom tar sig nu). Dom trivs nu när det är snustorrt, djupgrävt land med rötterna långt ner, jag har inte vattnat sen jag planterade ut dem för drygt två månader sen.
rosita
Jag la upp jord runt plantan som en kulle, sen skulle jag ha täckt det hela med halm eller granris, men glömde bort det och sen var det ju -18 grader! blink.gif
Gurkan
CITAT (rosita @ 28-07-2006, 22:20)
Jag la upp jord runt plantan som en kulle, sen skulle jag ha täckt det hela med halm eller granris, men glömde bort det och sen var det ju -18 grader! blink.gif

Ja Gud, hade man vetat att det skulle bli -18-20 kunde man ju flyttat till Norrland direkt ...

Vi får se om det går att övervintra nån på nåt sätt, har gott om chili som jag vill övervintra nu så det är dags att börja fundera på ett utrymme där jag kan ha diverse känsliga stackare.

Flickvännen hotar med att flytta in så då får jag väl flytta ut 3000 frösådder och 30 lysrörsarmaturer + HPS'er från vardagsrummet till förrådet till våren ! laugh.gif Där blir nog plats för några kronärtskockor i nåt svalt hörn också.
rosita
I min trädgårdsbok står det om övervintring av Herrgårds - skockan:
Måste skyddas under vintern, men först när det finns risk för att marken fryser. Kupa upp jord runt plantan så att den står i en 25 - 30 cm hög kulle. Klipp också ned plantan något, men inte mer än att den sticker upp ovanför kullen. När tjälen börjar tränga der i jorden, täcker man kullen med några cm torvmull. Över kullen stjälper man en trälåda eller något annat som bildar tak. När strängare kyla inträffar täcker man alltihop med granris, löv eller annat isolerande material.
Tidigt på våren, när risken för sträng kyla är över, avlägsnar man täckmaterialet, gärna i två omgångar. Den uppkupade jorden får ligga kvar så länge det är nattfrost.I södra Sverige behöver man inte vintertäcka lika omsorgsfullt. Man kan nöja sig med att kupa upp jorden och täcka kullen med halm, löv eller liknande.

Hur har du tänkt övervintra dina chili?
Gurkan
Tack för beskrivningen !!! Ska prova det på några och försöka förvara några frostfritt.

CITAT (rosita @ 28-07-2006, 22:58)
....
Hur har du tänkt övervintra dina chili?

Vet inte än men det är långt till vintern inbillar jag mig ... så jag hinner nog hitta på nåt. Har ett förråd där jag funderar på att ha frösådderna nästa år, där är inte så varmt och jag kan nog förvara dem där i nåt hörn med lite lysrör.

Nu när jag har så mycket plantor och även säljer en hel del är jag bara lite rädd för att övervintra, vill inte dra med årets smitta av spinn o annat till nästa års 3000 nya plantor. Än så länge ingen spinn dock .... *ta i trä*
CallEva på Öland
Hej där!
Får väl ge mig, det verkar heta "skocka" wink.gif

Köpte två ex "skocka" på Åbergs i Ystad som brukar ha bra grejor, men de rackarna trots mycket pyssel är små magra saker som inte har minsta tendens till "Skocka"...
Men men det blir väl flera säsonger då ska dom inte gödas....

Calle under något som inte funnits på Ölands himlen på ett tag; moln
Gurkan
Hmmmm ... inte gödas ?? Jag tror att dom vill ha ganska mycket gödning och jag har själv gödslat dels med hästgödsel när jag gjorde iordning landet, sen med hönsgödsel vid planteringen och sen med guldvatten då och då.

*läser i Åke Truedssons bok 'Grönsakslandet'*
CITAT
Jorden bör vara mycket djup och humusrik, luftig, väldränerad, näringsrik och något lerhaltid med pH 6,5-7. Plantan är näringskrävande och bör få ordentligt med grundgödsling, före utplantering, helst med stallgödsel. Odling i djupsängar är utmärkt. Extra gödsling läggs runt plantan i maj.
CallEva på Öland
Ok hej, gödning men kommer inte att få ta del av bevattningen...
Något måste ju ändras radikalt....

Calle under Ö-himmel
Gurkan
Nu ska jag förvirra dig ännu mer Calle ! smile.gif

Låg och läste Lena Israelssons 'Jordens Täppor' i natt och såg då att dom "inte får torka ut men att rothalsen kan vara känslig för röta" ... så, vattna lite kanske men se till att det inte är onödigt fuktigt precis kring stammen.

Som sagt, en del av mina plantor ruttnade och jag antog att dom ville ha det torrt. Jag tror att dom skjuter ner ett djupt rotsystem så det ska nog till extrem torka innan de torkar ut.

Jag har spolat bort bladlöss med vatten flera gånger på mina och då har dom ju trots allt fått en hel del vatten. Tänkte inte på det när jag skrev först ... wink.gif

Aja, snurrigt inlägg ... hoppas du blev nåt klokare.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon